Det tyske ICE tog, som sidste lørdag blev afsporet i Nykøbing, har spærret perron fem dage.
Sidste lørdag blev et tysk ICE tog afsporet på vej ind til perron 1 på Nykøbing banegård. Banedanmark arbejde på stedet hele lørdagen, for at få toget så at sige på rette sport igen.
Meningen var så, at toget lørdag aften kunne køres mod Hamborg, hvor det skal repareres. Men toget kunne ikke som ventet selv køre videre. Det var de to forreste togvogne, som var afsporet og blandt andet blev koblingen i den forreste vogn ødelagt.
DSB fortæller nu, at de i samråd med de tyske baner, Deutsche Bundesbahn har planlagt transporten af det beskadigede ICE-tog til ICE-togsværkstedet i Hamborg.
Torsdag blev toget monteret nogle ekstra hjulsæt, en slags rulleskøjter og kørt fra Nykøbing Station nordpå.
Toget skal køres over Storebælt, over Fyn og ned gennem Jylland til Tyskland. På grund af skaderne på togsættet, er det ene sæt hjul erstattet af midlertidige erstatningshjul, og hastigheden er begrænset til 40 kilometer i timen. Dog kun 10 kilometer i timen gennem sporskifter. Det er sandsynligvis fordi, at der er enkelt spor mellem Puttgarden og Lübeck, at man har valgt at køre toget over Storebælt, i stedet for over med færgen fra Rødby, for at det langsomme tog ikke skal danne prop på den tyske strækning på grund af den lave hastighed.
Transporten er desuden kompliceret af, at sporudfletningen i Ringsted ikke muliggør kørsel fra syd til vest i Ringsted. Det vil sige, at toget ikke bare på sin vej fra Nykøbing og nordpå kan dreje til venstre og ind på Storebæltsbroen.
Toget kan heller ikke trækkes fra den ende, som er beskadiget. Det har betydet, at toget måtte trækkes til København og vende på den togtekniske station Kalvebod. Derefter kunne toget endelig køres mod Tyskland.