I forbindelse med indgåelsen af Femern Bælt-traktaten med Tyskland stod Storstrømsbroen til at blive bevaret en del år endnu. Men politikerne kom på bedre tanker.
Den gamle bro over Storstrømmen, der i denne weekend har 80-års fødselsdag, fik alligevel den udløbsdato, der i første omgang blev udeladt, da Danmark og Tyskland indgik en traktat om Femern Bælt-forbindelsen.
Det hed sig, at både Fehmarnsundbroen på den tyske side af bæltet, og den danske Storstrømsbro, kunne indgå som en del af den samlede Femern Bælt-forbindelse - på trods af, at begge broer kun har et enkelt spor til jernbanen, og den tyske bro kun har to spor til biler. På den danske side har bilisterne fire motorvejsspor via Farøbroerne.
I mellemtiden er man både i Tyskland og Danmark kommet til den erkendelse, at de gamle broer skal erstattes af nye forbindelser - også selvom det øger den samlede samfundsinvestering i en mere effektiv transportkorridor mellem København og Hamborg.
Dermed er det nu planen, at når den nye Storstrømsbro står klar - efter planen i 2022, vil den gamle blive revet ned.
Læs mere om brobyggeriet i lørdagens Folketidende, hvor du også kan læse om et par af de gamle færger, som før Storstrømsbroen blev bygget fragtede personer og trafikanter mellem Falster, Masnedø og Sjælland.