Ifølge Ingeniøren går der flere år, før diesellokomotiverne, der trækker DSBs dobbeltdækkertog, kan erstattes af nye lokomotiver.
Pendlere og andre togpassagerer på blandt andet Sydbanen mellem Nykøbing og København må vente nogle år endnu, før de nuværende ME-diesellokomotiver bliver erstattet af nye el-lokomotiver.
Det skriver Ingeniøren. I et notat, som DSB har sendt til Transportministeriet oplyser DSB, at man i sidste år gennemførte en teknisk dialog med de tre største lokomotiv-leverandører - Siemens, Bombardier og Skoda, og dengang lød deres bud, at det ville tage 14 måneder at bygge et lokomotiv.
Derfor besluttede DSB at kræve i sit udbud af opgaven, at lokomotiverne skulle bygges på 15 måneder, men nu har tilbudsgiverne meldt tilbage, at de alligevel ikke vil kunne nå det på den tid.
- DSB har derfor besluttet at forskyde leveringsperioden for den kommende lokomotivleverandør til 24 måneder, hedder det i notatet til Transportministeriet ifølge Ingeniøren.
Det betyder, at de første syv nye lokomotiver først kan sættes i drift i begyndelsen af 2021. Resten leveres senere samme år.
I alt skal der leveres 26 el-lokomotiver. Lokomotiverne kan dog først tages i brug, når de strækninger, de skal køre på, er blevet elektrificeret.
De nuværende ME-lokomotiver udstøder ifølge Ingeniøren ufiltrerede partikler, som bliver suget med ind i ventilationssystemet i passagervognene, og det er i høj grad på grund af forureningen fra de gamle lokomotiver, at DSB vil erstatte dem med nye.