Tur via Køge inkluderer stop på alle mellemstationer.
Normalt tager en togtur fra Nykøbing til Hovedbanegården enten en time og 35 minutter eller en time og 55 minutter. Men de næste mange weekender er der sporarbejde i Ringsted, og det betyder, at toget disse dage fra Næstved kører til Køge og derfra til Roskilde – uden om Ringsted.
Men undervejs stopper toget på de fleste afgange ikke blot i Køge, men også i Næstved Nord, Holme-Olstrup, Haslev, Tureby, Herfølge, Ølby, Lille Skensved, Havdrup og Gadstrup. De mange stop betyder, at rejsetiden kommer helt op på to timer og 22 minutter.
Hos DSB forklarer man, at de mange stop skyldes, at der på størstedelen af Lille Syd-banen (som er strækningen mellem Næstved-Køge-Roskilde) kun er et spor. Når regionaltoget mellem Nykøbing og Hovedbanegården skal bruge skinnerne, er der derfor ikke plads til det tog, der ellers skulle have betjent de mange små stationer. Og derfor må regionaltoget klare den opgave.
DSB tilføjer, at løsningen er blevet vendt med pendlertalsmændene på Sydbanen (strækningen mellem Nykøbing og Hovedbanegården). Og talsmændene foretrak at få den lidt længere rejsetid via Køge fremfor at skulle skifte tog i Næstved og Ringsted.
Der er dog muligheder for at komme frem på kortere tid end de to timer og 22 minutter:
Hvis du vil undgå at skifte tog undervejs, er der seks afgange, som kører non stop Næstved-Køge-Roskilde og derfor når frem på to timer og et minut. Det er togene med afgang fra Nykøbing klokken 10.48, 12.48, 14.48, 16. 48, 18.48 og 20.48. Fra Hovedbanegården mod Nykøbing kører ”de hurtige” tog klokken 7.10, 9.10, 11.10, 13.10, 15.10 og 17.10.
Alternativt kan man bringe rejsetiden ned på to timer og seks minutter, hvis man er villig til at skifte tog i både Næstved og Ringsted. Lidt bøvlet, men det giver altså en besparelse på 16 minutter…