Tørkeindeks satte en stopper for damplokomotivet.
Klokken 15.32 rullede Museumsbanens kaffetog ind på Bandholm station. Men de kaffedrikkende togpassagerer blev ikke trukket af damplokomotivet som planlagt.
- Vi har fået påbudt, at vi ikke må køre, når DMI’s tørkeindeks melder om høj tørke-risiko, som det gør lige nu for Lolland, siger Carsten Buhl, der er formand for Museumsbanen.
Det er transportselskabet Lokaltog, der fra juni er begyndt at udstede disse påbud.
- Det er fjollet. Vi har kørt i 40 år uden brand eller henvendelser fra brandvæsenet, siger Carsten Buhl.
I stedet for et dampende lokomotiv blev museumsvognene trukket af verdens ældste eksisterende diesellokomotiv, der går under navnet “Svenskeren”, selvom den er bygget i Aarhus i 1929.
Museumsbanen er ved at indrette den gamle stationsforstanderbolig som den så ud i 1920.
Den nyindrettede stationsforstanderbolig åbnes for publikum næste år.
Læs mere i dagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed