Der var tale om en fejl, da pendlere uden varsel blev mødt af nye zoner og priser på Movias hjemmeside. Ændringerne er dog planlagte og vil træde i kraft om kort tid.
Læs: Movia ændrer i priser og zoner uden varsel
Movia oplyser nu, at der ikke er ændret i priser eller zoner siden 15. januar, men at der er tale om en fejl, hvor planlagte prisændringer, der først er sat til at blive rullet ud i marts, er blevet gennemført i den prisberegner, pendlerne bruger til at finde ruter med.
Det har dog kun forvirret yderligere.
- Vi forstår godt, at det har forvirret nogen, og for ikke at forvirre folk yderligere, har vi indskærpet (over for de ansatte, red.), at der skal stå de samme zoner og priser, uanset hvor man kigger, siger Eskil Thuesen til Sjællandske Medier.
Hos pendlernes repræsentantskab kalder de fejlen for meget uheldig og kræver den rettet øjeblikkeligt.
- Det går ikke, at man får én pris det ene sted, og en helt anden pris og rute, når man skal til at bestille, siger Louise Schønebeck fra Hillerød til Sjællandske. Hun stiller sig samtidig meget kritisk over den kommunikative del af sagen:
- Det er faktisk et væsentligt problem… Havde de informeret om, at der ville komme ændringer i priser og zoner på forhånd, ville folk nok også være langt mere forstående over for fejlen, end de er nu, siger hun til Sjællandske.
De 85 zone- og prisændringer, der er planlagt, men altså ikke aktuelle endnu, vil gælde fra henholdsvis 4. marts og 29. april.
Når ændringerne træder i kraft, vil alle informationer om de nye zoner og priser kunne findes på Movias hjemmeside. De kunder, der er direkte påvirket af ændringerne, vil yderligere modtage en besked fra Movia