Ny tysk lov kan give gevinst til danske jernbane-naboer.
En ny tysk lov begrænser den støj, der må komme fra godstogsvogne i fremtiden.
Det letter med ét slag også de støjgener, som naboer til den opgraderede Femern Bælt-jernbane har udsigt til at skulle leve med, når tunnelen efter planen er færdig i 2028.
På den danske side af Femern Bælt er Banedanmark så langt fremme med planlægningen og udførelsen af baneudbygningen, at de nye støjforhold ikke får nogen indflydelse.
Det betyder, at Banedanmark gennemfører de støjisoleringer af boliger og rejser de 18 kilometer støjskærme, der er dimensioneret efter de oprindelige forventninger til banestøjen.
- Men det er kun til fordel for naboerne til banen, siger anlægschef Klaus S. Jørgensen, Banedanmark.
Til gengæld vil man på tysk side anvende den lavere støj i dimensioneringen af støjbeskyttelsen langs banen.
Læs mere i sektion 2 i lørdagens Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed