Femern A/S vil muligvis spare omfattende brandslukningsanlæg væk i den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Brandslukningsanlægget skal muligvis spares væk i den kommende Femern Bælt-tunnel, skriver Ingeniøren. Det viser en række mails mellem Femern A/S og ingeniørfirmaet Rambøll, som Ingeniøren har fået aktindsigt i. Rambøll står for størstedelen af rådgivningen på projektet.
Femern A/S og Rambøll diskuterer i mailudvekslingen blandt andet muligheden for at udlevere en ekstern sikkerhedsvurdering fra det schweiziske ingeniørfirma HBI, som fremhæver det brandslukningsanlæg, som indgår i Femerntunnelens sikkerhedskoncept.
- Jeg skal dog ikke undlade at gøre opmærksom på, at et fast brandslukningsanlæg nævnes ret tydeligt i HBI's skrift. Jo flere gange, det nævnes i forskellige sammenhænge, jo vanskeligere bliver det at spare dette anlæg væk, således som der er regelmæssige forlydender om i min øresnegl, skriver en chefrådgiver fra Rambøll til Femern-selskabets kontraktdirektør, Kim Smedegaard Andersen i en e-mail fra april 2015.
E-mailsene er interessante, da i det sikkerhedskoncept, som Femern A/S har præsenteret for Folketinget og offentligheden, spiller brandslukningsanlægget en væsentlig rolle.
- Vi indfører et system med langsgående ventilation i en meget lang tunnel kombineret med aktive brandslukningssystemer i form af sprinkler- eller vandtågeanlæg, og den løsning vil forbedre sikkerheden betydeligt i tilfælde af brand. Vi bygger simpelthen verdens sikreste tunnel, skriver Femern A/S om anlægget på deres hjemmeside.
Folketingets transportudvalg fik i marts i år forklaret brandslukningsanlægget af Femern A/S.
- I vejrørene vil der blive installeret et fast vandbaseret brandbekæmpelsessystem (sprinkler- eller vandtågeanlæg). Er en alvorlig brand under udvikling, vil man derfor i sektioner omkring brandstedet kunne starte et sådant anlæg. Hovedformålet vil være at undgå brandspredning til andre køretøjer, at begrænse brandens størrelse (begrænse temperatur- og røgudvikling), at sikre gode betingelser for brandvæsenets indgriben og at minimere skaderne på fast udstyr og selve tunnelen, så hurtig genåbning kan foretages,« skriver Femern A/S til transportudvalget.
Der er ingen krav til brandslukningsanlæg i EU-direktivet for vejtunneler fra 2004, og det omfattende anlæg, som er at finde i sikkerhedskonceptet går ud over lovens rammer.
Ajs Dam, kommunikationsdirektør for Femern A/S, understreger, at der ikke er truffet en beslutning om at droppe anlægget, men vil ikke sige noget konkret om selskabets overvejelser af tunnelens brandslukningsanlæg.
- Der er ikke truffet nogen beslutning om at ændre på tunnelens nuværende design, siger Ajs Dam til Ingeniøren.
- Det er en faglig diskussion, hvor man forholder sig til, hvad der er det bedste. Og hvis det viser sig, at det bedste ikke er at installere et brandslukningsanlæg, så skal man naturligvis heller ikke gøre det. Om det så har en positiv eller negativ økonomisk effekt, det er sagen uvedkommende, fortæller han.
Chefrådgiveren fra Rambøll ønsker ikke at kommentere på sagen under henvisning til Rambølls retningslinjer.