John Andreasen har udsigt til mere støj og meget lidt lys i hus ved banen i Eskilstrup, der står overfor en større ombygning.
Trafikstøj fra tre sider og ikke ret meget lys. Sådan kan situationen blive for en husejer, der har sin ejendom lige op ad jernbanen i Eskilstrup.
Derfor vil ejeren John Andreasen gerne af med huset. Dog regner han ikke med, at det kan sælges.
Som et sidste som i kisten, så vil Banedanmark, der har eksproprieret naboejendommene for at udvide banen, ikke overtage hans hus for at rive det ned.
- Så jeg føler mig stavnsbundet til stedet her, siger John Andreasen.
Han bor i et lille gult hus på Jernbanevej 3. Afstanden til skinnerne på banen er cirka 20 meter.
Allerede nu er der støj fra de tog, der passerer forbi. Han kan også høre trafikken på Søndergade, som Jernbanevej munder ud i, men fremover vil der også være støj fra den nye vejbro.
Gravearbejdet er i gang, og snart begynder entreprenørmandskab at banke spuns ned for at sikre broen.
En del af støjen fra banen vil dog blive reduceret, fordi Banedanmark sætter støjskærme op ud for hans hus. Men det vil give et andet problem, stort set ingen lys vil komme ind på grunden.
John Andreasen har derfor anmodet Banedanmark om at få støjskærme af glas op foran huset. Men det har Banedanmark afslået.
Som et sidste håb har John Andreasen forsøgt at få sit hus eksproprieret hos Banedanmark. Ligesom nabohusene på begge sider af ham.
Men hans ønske blev afslået. Årsagen er, at huset ikke har to etager. John Andreasens hus har kun én samt et loft under taget.
Hos Banedanmark bekræfter projektleder Jens Aalund, at man ikke vil tilbyde fuld ekspropriation til John Andreasen.
- Vi bruger et vejledende tal fra Miljøstyrelsen, der sætter en grænse på 75 db for vibrationspåvirkning. Den påvirkning vil overskrides hurtigere, hvis der er første sal, fordi vibrationerne fortsætter op gennem huset, siger han.
Jens Aalund understreger, at der er tale om vibrationer, der hos nogle mennesker giver ubehag, men de vil ikke give skader på bygninger.
- Men han (John Andreasen, red.) kan tage sagen op igen, når banen til sin tid er færdig. Så kan man måle, om grænseværdierne er overskredet, siger Jens Aalund fra Banedanmark.
Læs mere om sagen i lørdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed