Lolland risikerer selv at hænge på udgiften til afkørsel 48.
- Som vi kan vurdere det, er der på regeringens udspil til en finanslov ikke afsat penge til en ny trafikaftale, og dermed kan jeg frygte, at der for os ikke er nogen hjælp at hente i forbindelse med etableringen af erhvervsområdet ved afkørsel 48 i Maribo.
Det siger tidligere folketingsmedlem, og nu viceborgmester i Lolland Kommune, Henrik Høegh.
Kommunen satser på erhvervsudvikling ved afkørslen til motorvejen, men en af forudsætningerne er, at tilkørselsforholdene til og fra motorvejen er i orden.
Udbygningen af afkørsel 48 var oprindeligt en del af Femern Bælt-projektet men blev sparet væk af landspolitikerne. Den nedslående besked kom på et tidspunkt, hvor en statslig pulje til medfinansiering af sådanne projekter var uddelt, og derfor gik Lolland Kommune tidligere i år til transportminister Hans Christian Schmidt for at gøre opmærksom på problemet.
Det koster op mod 50 millioner kroner at lave afkørselsforhold, som blandt andet omfatter en rundkørsel.
Beskeden fra transportministeren var, at han ville tale med de øvrige transportpolitikere om muligheden for at skaffe statslig hjælp på anden måde.
Det er den mulighed, Henrik Høegh nu frygter er i fare. Og det haster med etableringen af bedre afkørselsforhold, så ikke de virksomheder, der står klar til at etablere sig ved Maribo, mister tålmodigheden og finder andre placeringer. Nu ønsker kommunen en afdækning af, hvilke virksomheder der presser på for at bygge.
- I alleryderste konsekvens må vi forsøge at få lov til at låne pengene, siger Henrik Høegh.