Styrelsen for Patientsikkerhed har givet Lolland Kommune to påbud i sagen om det private hjemmepleje-firma Pleje Plus.
Lolland Kommune har i går torsdag fået to påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed i sagen om den private leverandør af hjemmepleje, Pleje Plus.
Der har de seneste måneder været adskillige klager over Pleje Plus fra borgere i Lolland Kommune, og sagen har været behandlet flere gange politisk.
Nu har Styrelsen for Patientsikkerhed givet Lolland Kommune påbud om inden 7. maj at udarbejde en skriftlig retningslinje for, hvordan kommunen sikrer, at private leverandører af sundhedsydelser på vegne af kommunen giver patientsikkerhedsmæssig forsvarlig behandling og derudover orienterer kommunen om eventuelle patientsikkerhedsmæssige problemer og opfølgning på disse, som det blandt andet hedder i det 13 sider lange brev fra styrelsen til kommunen.
Derudover har kommunen også fået påbud om inden 7. maj at udarbejde skriftlige retningslinjer for håndtering af klager over sundhedsfaglige ydelser, som private leverandører udfører på vegne af kommunen. Retningslinjerne skal sikre, at leverandøren foretager den nødvendige patientsikkerhedsmæssige opfølgning på klagerne, hedder det videre i brevet.
I brevet gennemgår styrelsen også sagen om Pleje Plus, som den har udviklet sig indtil nu og kommunens ageren i forhold til de klager, der er kommet.
- Det er samlet Styrelsen for Patientsikkerheds vurdering, at de iværksatte tiltag i forhold til de konkrete henvendelser ikke var tilstrækkelige til at sikre patientsikkerheden, fordi kategoriseringen ikke skete med et sundhedsfagligt fokus, herunder rettidig medicinordination.
- Der burde samtidig være arrangeret en kontrol, der rakte ud over de pågældende klagesager.
- Det er samtidig Styrelsen for Patientsikkerheds opfattelse, at kommunen i den konkrete sag burde have inddraget lægefaglig bistand som led i opfølgningen på den massive stigning i mængden af klagesager, som omfattede patientgrupper af meget stor forskellighed med hensyn til pleje- og behandlingsbehov, herunder medicinering, hedder det blandt andet videre i brevet, hvor der også bruges ord som "kritisabelt" og meget beklageligt".
I en pressemeddelelse fra Lolland Kommune siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), at kommunen tager påbuddene til efterretning og vil følge dem.
"Ligesom vi er i god dialog med andre tilsynsmyndigheder, så ser vi nu frem til konstruktiv dialog og vejledning fra Styrelsen fra Patientsikkerhed, så retningslinjerne bliver i overensstemmelse med deres anbefalinger. Og så det sker så hurtigt som muligt, siger borgmester Holger Schou Rasmussen og fortsætter:
Det har før som nu byrådets høje prioritet at tilbyde en ordentlig velfærd til vores ældre borgere. Til det hører også kontrollen af vores private leverandør, og når tilsynet vurderer, at den kontrol, vi har i dag, ikke er tilstrækkelig, så retter vi selvfølgelig ind.
Lolland Kommune vil hurtigst muligt og senest 7. maj udarbejde de skriftlige retningslinjer som beskrevet i de to påbud. Samtidig udarbejdes der en allonge til leverandørkontrakten, hvor det præciseres, at fremtidige klager, som kommer til den private leverandør skal gives videre til kommunen for opfølgning," hedder det i pressemeddelelsen fra kommunen.
Du kan læse hele pressemeddelelsen fra kommunen samt finde link til Styrelsen for Patientsikkerheds brev til kommunen på Lolland Kommunes hjemmeside: KLIK HER.
Du kan også læse mere om sagen i Folketidendes papiravis lørdag.