Annonce
Lokal nyt

Minister forsvarer nye billetpriser

Foto: Movia

Transportministeren afviser kritikken af takstændringer på Sjælland og Lolland-Falster.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) giver ikke meget for kritikken af de nye billetpriser i tog og busser.

“Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig er dybt frustrerende for de borgere, der nu oplever prisstigninger på den offentlige transport. Men i den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at reformen samlet set ikke koster mere for borgerne og ikke giver flere penge i kassen til trafikselskaberne, da reformen er provenu-neutral. Det betyder, at en fordyrelse på fem kroner på én strækning er konsekvensen af, at rejsen er blevet tilsvarende billigere på en anden strækning”, skriver han i et debatindlæg i dagens udgave af Folketidende.

- Men ministeren glemmer, at det for mange brugere ikke fungerer, siger Lennart Damsbo-Andersen (S), der er formand for Folketingets Transportudvalg.

- Det er en sand billetjungle, hvor man skal kunne gennemskue en masse forskellige former for billet- og korttyper. Ministeren nævner heller ikke bortfald af rabat for pensionister og unge. Specielt for pensionister gælder det, at en ny type pensionistbillet kun kan købes på stationer med billetsalg, og ikke hvis man står på bussen ved et busstoppested, siger han.

Udvalget har bedt om et møde med ministeren, og inden mødet håber Lennart Damsbo-Andersen, at de brugere, som har oplevet en væsentlig stigning i deres rejseomkostninger med bus og tog, skriver til ham og fortæller om deres oplevelser.

Herunder læserbrev fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA):

Er det rimeligt, at en passager, der rejser fra Vestsjælland til hovedstaden skal betale dobbelt så meget for sin billet som en passager, der rejser et tilsvarende antal zoner inden for hovedstadsområdet? Eller at det i nogle tilfælde er billigere at købe en enkeltbillet end at benytte rejsekortet?
Det er blandt andet nogle af de ting, som tidligere var med til at gøre takstsystemet på Sjælland, Lolland-Falster og Møn forvirrende og uoverskueligt, og som resulterede i alvorlig kritik fra Statsrevisorerne.
På den baggrund har det været en bunden opgave at gøre takstsystemet på Sjælland, Lolland-Falster og Møn mere enkelt og gennemskueligt. Og det er netop dét, trafikselskaberne har gjort med takstharmoniseringen.
Harmoniseringen betyder, at prisen på en rejse nu afhænger af, hvor mange zoner man rejser og ikke som tidligere af, hvor på Sjælland, Lolland-Falster og Møn man rejser til og fra. Samtidig vil det være billigere at benytte rejsekortet end at købe en enkeltbillet, og rejser man ofte, kan man med fordel købe et pendlerkort.
Det overordnede regnestykke viser, at der på den ene side er 3 pct. af kunderne på Sjælland, Lolland-Falster og Møn, der får et prisfald på mere end 5 pct. Tilsvarende er der 4 pct. af kunderne, som vil opleve prisstigninger på mere end 5 pct., mens hele 93 pct. kommer til at se priser, der hverken stiger eller falder med mere end 5 pct.
Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig er dybt frustrerende for de borgere, der nu oplever prisstigninger på den offelige transport. Men i den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at reformen samlet set ikke koster mere for borgerne og ikke giver flere penge i kassen til trafikselskaberne, da reformen er provenuneutral. Det betyder, at en fordyrelse på 5 kroner på én strækning er konsekvensen af, at rejsen er blevet tilsvarende billigere på en anden strækning, som før reformen var uforholdsmæssigt meget dyrere.
Takstharmoniseringen er udarbejdet af trafikselskaberne i fællesskab, og Movia er sammen med DSB og Metroselskabet nået frem til en model, som både Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet, Dansk Folkeparti, Venstre og Liberal Alliance har bakket op om.
Det er naturligvis ærgerligt, at det er nødvendigt at indføre prisstigninger for nogle, og jeg har fuld forståelse for de frustrationer, det medfører. Det var vi politikere fuldt og helt klar over, da vi begyndte arbejdet med takstharmoniseringen.
Efter konsekvenserne er blevet en realitet, har det rejst nogle spørgsmål hos en række politikere. Derfor vil jeg nu indbyde medlemmerne af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg til et møde om Takst Sjælland, hvor Movia, som har stået i spidsen for takstharmoniseringen, også vil deltage, så ordførerne kan få svar på de spørgsmål, de måtte have om reformen.

  • Foto: Movia
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem