Transportministeren afviser kritikken af takstændringer på Sjælland og Lolland-Falster.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) giver ikke meget for kritikken af de nye billetpriser i tog og busser.
“Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig er dybt frustrerende for de borgere, der nu oplever prisstigninger på den offentlige transport. Men i den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at reformen samlet set ikke koster mere for borgerne og ikke giver flere penge i kassen til trafikselskaberne, da reformen er provenu-neutral. Det betyder, at en fordyrelse på fem kroner på én strækning er konsekvensen af, at rejsen er blevet tilsvarende billigere på en anden strækning”, skriver han i et debatindlæg i dagens udgave af Folketidende.
- Men ministeren glemmer, at det for mange brugere ikke fungerer, siger Lennart Damsbo-Andersen (S), der er formand for Folketingets Transportudvalg.
- Det er en sand billetjungle, hvor man skal kunne gennemskue en masse forskellige former for billet- og korttyper. Ministeren nævner heller ikke bortfald af rabat for pensionister og unge. Specielt for pensionister gælder det, at en ny type pensionistbillet kun kan købes på stationer med billetsalg, og ikke hvis man står på bussen ved et busstoppested, siger han.
Udvalget har bedt om et møde med ministeren, og inden mødet håber Lennart Damsbo-Andersen, at de brugere, som har oplevet en væsentlig stigning i deres rejseomkostninger med bus og tog, skriver til ham og fortæller om deres oplevelser.
Herunder læserbrev fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA):
Er det rimeligt, at en passager, der rejser fra Vestsjælland til hovedstaden skal betale dobbelt så meget for sin billet som en passager, der rejser et tilsvarende antal zoner inden for hovedstadsområdet? Eller at det i nogle tilfælde er billigere at købe en enkeltbillet end at benytte rejsekortet?
Det er blandt andet nogle af de ting, som tidligere var med til at gøre takstsystemet på Sjælland, Lolland-Falster og Møn forvirrende og uoverskueligt, og som resulterede i alvorlig kritik fra Statsrevisorerne.
På den baggrund har det været en bunden opgave at gøre takstsystemet på Sjælland, Lolland-Falster og Møn mere enkelt og gennemskueligt. Og det er netop dét, trafikselskaberne har gjort med takstharmoniseringen.
Harmoniseringen betyder, at prisen på en rejse nu afhænger af, hvor mange zoner man rejser og ikke som tidligere af, hvor på Sjælland, Lolland-Falster og Møn man rejser til og fra. Samtidig vil det være billigere at benytte rejsekortet end at købe en enkeltbillet, og rejser man ofte, kan man med fordel købe et pendlerkort.
Det overordnede regnestykke viser, at der på den ene side er 3 pct. af kunderne på Sjælland, Lolland-Falster og Møn, der får et prisfald på mere end 5 pct. Tilsvarende er der 4 pct. af kunderne, som vil opleve prisstigninger på mere end 5 pct., mens hele 93 pct. kommer til at se priser, der hverken stiger eller falder med mere end 5 pct.
Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig er dybt frustrerende for de borgere, der nu oplever prisstigninger på den offelige transport. Men i den sammenhæng er det vigtigt at understrege, at reformen samlet set ikke koster mere for borgerne og ikke giver flere penge i kassen til trafikselskaberne, da reformen er provenuneutral. Det betyder, at en fordyrelse på 5 kroner på én strækning er konsekvensen af, at rejsen er blevet tilsvarende billigere på en anden strækning, som før reformen var uforholdsmæssigt meget dyrere.
Takstharmoniseringen er udarbejdet af trafikselskaberne i fællesskab, og Movia er sammen med DSB og Metroselskabet nået frem til en model, som både Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Alternativet, Dansk Folkeparti, Venstre og Liberal Alliance har bakket op om.
Det er naturligvis ærgerligt, at det er nødvendigt at indføre prisstigninger for nogle, og jeg har fuld forståelse for de frustrationer, det medfører. Det var vi politikere fuldt og helt klar over, da vi begyndte arbejdet med takstharmoniseringen.
Efter konsekvenserne er blevet en realitet, har det rejst nogle spørgsmål hos en række politikere. Derfor vil jeg nu indbyde medlemmerne af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg til et møde om Takst Sjælland, hvor Movia, som har stået i spidsen for takstharmoniseringen, også vil deltage, så ordførerne kan få svar på de spørgsmål, de måtte have om reformen.