En traditionel højskole med vægt på fødevarer, grøn teknologi og lokalsamfund begynder i det små i år.
Endnu er der ikke fundet lokaler til en ny lokal højskole, men under arbejdstitlen ”Højskoleprojekt Lolland-Falster” har en lille gruppe kørt Lolland-Falster tyndt, forfulgt af en ambitiøs idé om at der her er et potentiale for skabe et nyt højskoleprojekt, der kan gribe fat om vor tids store udfordringer, ved at basere sig på Lolland-Falsters styrker. Endnu er der ikke valgt en lokation til højskolen
Gruppen bag projektet er Benedikte Ask Skotte, Simon Ryberg Madsen, Tomoko Kitamura Nielsen, Kirsten Sydendal og Bjarke Lindsø Andersen og Nikolaj Frost, som er projektleder. Sammen har de dannet en højskoleforening.
- Tanken er at oprette en højskole, baseret på de klassiske højskole normer, og med den grundlæggende idé, at bruge lokale folk med viden på de områder, som vi sætter fokus på som undervisere, fortæller Nikolaj Frost.
Målsætningen for en kommende lokal højskole er, at man i de næste par år skal søge midler og rejse penge til oprettelsen af en højskole. Sideløbende vil man starte i det små med mindre projekter, som skal være med til at løbe selve højskoleaktiviteten i gang.
Målet er, at man inden for de næste to til tre år kan åbne en højskole med minimum 24 årselever, men for at opnå en fornuftig økonomi vil mellem 60 og 80 årselever, fordelt på primært længerevarende ophold være det bedste, siger Nikolaj Frost.
Den nye højskole vil ikke kun henvende sig til nationale kursister, men forventer at kunne hente elever uden for landets grænser.
Højskoleprojektets tre faglige pejlemærker inden for fødevarer, grøn teknologi og samfund vil ikke kun have interesse inden for landets grænser, men de udfordringer, som Danmark står overfor på disse områder, deles internationalt, og derfor vil højskolen også rette blikket mod udlandet efter elever og samarbejdspartnere.
Blandt de etablerede højskoler er der glæde over at der planlægges en ny højskole på Lolland-Falster.
- I en tid hvor den demokratiske samtale er presset, hvor land og by synes at glide længere og længere fra hinanden - og hvor enorme mængder af information gør det udfordrende for det moderne menneske at navigere - er der brug for at højskolerne med livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, er med til at danne borgere, som kan navigere i kompleksitet og som tager medansvar for helheden. Det kræver til stadighed nye tilgange og ildsjæle, som kan tænde og inspirere. Derfor er det dejligt, at der er kræfter på Lolland-Falster, som brænder for at skabe højskole, siger Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.
Allerede inden for en måneds tid, forventer gruppen bag ”Højskoleprojekt Lolland-Falster” at kunne præsentere det første arrangement.