Banedanmark vil gerne imødegå kritikken om meget lange perioder uden vejbroer - men der er visse hensyn.
Det er natarbejde, når Arkil A/S begynder at genetablere nogle af de vejbroer over jernbanen til Rødbyhavn, der blev taget ned i maj sidste år.
Blandt de første broer på Lolland-Falster, der således genopbygges, er den på Errindlevvej ved Tågerup. Her har brobyggerens mandskab de seneste dage forberedt et natligt kæmpeløft, når de nye brodragere skulle på plads.
Derefter skal der etableres “vægge” til at holde på de nye og højere vejdæmninger og laves veje, inden broen endelig kan genåbnes - efter planen til maj.
- Vi arbejder på at blive færdige så hurtigt som muligt, men det afhænger også af vejret, siger anlægschef Klaus S. Jørgensen, Banedanmark.
Der har ikke mindst fra Lolland Kommunes side været kritik af, at der er gået så lang tid, siden nedtageningen af den gamle bro til den nye nu bygges op.
- Det er noget vi ser på - vi ønsker jo heller ikke at lukke vejene længere end nødvendigt, siger Klaus S. Jørgensen.
Han fortæller, at den oprindelige tidsplan blev lavet ud fra en forventning om, at de nye broer skulle støbes på stedet. Entreprenøren har imidlertid valgt at lave broerne af støbte elementer, og det er en hurtigere proces, som giver mulighed for at fremme genopbygningen.
Læs mere om muligheden for, at det igen bliver muligt at køre rundt på Lolland uden at blive mødt af lukkede veje.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed