- Vi skal overveje, om det giver mening at opretholde noget, som folk ikke gider bruge, mener Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.
Amerikanske Uber har trukket hundredvis af overskrifter i medierne, siden de kom til København i 2014. Samtidig har selskabet antændt debatten om den nuværende taxalov, som både politikere, Uber og taxabranchen mener trænger til en opfriskning.
Spørger man De Radikale, bør man blandt andet se på, om taxaselskaberne fortsat skal være tvunget til at dække tyndt befolkede områder.
I dag har taxaselskaber i en given kommune nemlig pligt til at betjene hele kommunen døgnet rundt. Det gælder også fjerntliggende, tyndtbefolkede områder.
- Vi skal overveje, om det giver mening at opretholde noget, som folk ikke gider bruge, mener Andreas Steenberg, transportordfører for De Radikale.
Det er dyrt for selskaberne at sikre taxabetjening døgnet rundt i hele kommunen. Det gælder især i landkommunerne, hvor behovet for almindelig taxakørsel ikke altid er så stort. Derfor kompenserer mange kommuner ved til gengæld at købe skole- og handicapkørsel af det lokale taxaselskab.
- Så bruger man en masse penge på det, som ellers kunne være gået til velfærd, siger Andreas Steenberg.
De Radikale overvejer således, om man skal lade selskaberne slippe for den såkaldte kørselspligt. For der er ikke meget økonomi i at køre en taxa 15 kilometer fra en større by til en kommunes yderområde for så blot at køre et par kilometer, pointerer Andreas Steenberg.
Debatten om Uber har fået massiv opmærksomhed i medierne de seneste måneder. Men selvom Uber fylder meget i medierne, fylder tjenesten ikke så meget blandt danskerne. Uber kører kun i Storkøbenhavn, og blandt borgerne i Region Hovedstaden er det blot otte procent - cirka hver 12. indbygger - der har prøvet en tur med Uber. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Avisen.dk.
At et fåtal har kørt med Uber viser, at der er langt større udfordringer for taxabranchen. En af dem er, hvordan man netop sikrer taxaer i yderområderne, mener Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd.
Hun ser gerne en modernisering af taxaloven, men hvis ikke man lader kommunerne regulere området, forsvinder taxaerne i landområderne, mener hun.
- Lader man bare markedskræfterne råde, søger taxaerne mod de større byer. Så vil der være store områder af landet, hvor man ikke kan få en taxa, siger Trine Wollenberg.
Transportordfører for Socialdemokraterne, Rasmus Prehn, er forundret over det radikale forslag. Han mener, at taxaloven skal reguleres, så den er til gavn for flest mulige mennesker.
Men hvis der ikke længere er taxaer i yderområderne, vil hverdagen blive "meget svær" for en række borgere, mener socialdemokraten.
- Det er en lidt sær melding. Det er et problem, hvis det bliver svært for borgere i tyndt befolkede områder at få sig en vogn. Det kan resultere i spritkørsel. Samtidig kan en masse ældre mennesker ende med at sidde i ensomhed, hvis ikke de kan komme til familiefødselsdage eller banko om torsdagen. Så jeg mener, at man skal tænke sig meget grundigt om, før man gør sådan noget, siger Rasmus Prehn.