Togpendlerne på Nordvestbanen og Sydbanen har lange udsigter til at kunne være sikre på, at toget faktisk kører efter køreplanen. Det skriver DAGBLADET Roskilde.
Det trækker nemlig ud med indkøb af nye el-lokomotiver som erstatning for de gamle ME-diesellokomotiver, hvoraf otte siden midten af december har været på værksted i stedet for at trække dobbeltdækkervogne mellem Nordvestbanen mellem København, Roskilde, Holbæk og Kalundborg, og Sydbanen mellem København, Ringsted, Næstved og Rødby.
DSB forventer dem først tilbage på skinnerne 18. marts og har ingen lokomotiver i reserve.
Det betyder daglige aflysninger af i alt fire pendlertog, såvel som flere akutte aflysninger end normalt, fordi DSB ikke kan indsætte erstatningslokomotiver, hvis togene går i stå.
Det er ikke godt nok, lyder det fra Enhedslisten.
- Vi står med et helt akut problem, og det holder simpelthen ikke, at vi trækker spørgsmålet om nye lokomotiver ud, lyder det fra Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.
Transportministeriet har tidligere vurderet, at størstedelen af de gamle lokomotiver skulle være skiftet senest i 2012, mens de resterende burde blive udrangeret i år.
SR-regeringen afsatte i 2014 næsten 220 millioner kroner til nye el-lokomotiver sammen med Enhedslisten, SF og DF.
Men det er uklart, hvornår regeringen forventer at kunne være klar med de nye tog.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har tilkendegivet, at han vil tage initiativ til at diskutere indkøbet af el-togene med forligspartierne bag aftalen, som regeringen altså ikke selv er en del af
»Jeg forventer at invitere til en drøftelse i foråret 2016«, skriver han i et svar til Enhedslistens transportordfører.
Henning Hyllested kalder det »uforsvarligt«, at tingene bliver trukket ud.
Også Socialdemokraternes Magnus Heunicke ønsker en løsning på de manglende lokomotiver. Men han mener, at Hyllested har urealistiske forventninger.
- Nye el-lokomotiver kan kun afhjælpe problemet på lang sigt. I første omgang handler det om at få DSB til at sætte al det mandskab af, der skal til, for at få de lokomotiver ud og køre, siger han.
Avisen har spurgt i Transportministeriet, hvorvidt situationen med de otte lokomotiver på værksted og faste aflysninger har givet anledning til at revurdere og fremrykke de politiske drøftelser om nye ellokomotiver.
Ministeriet har dog ikke haft mulighed for at besvare spørgsmålene inden avisens deadline.