Østdanmark kan miste de hurtige internationale tog i en årrække.
Jernbaneskinnerne mellem Nykøbing F. og Rødbyhavn, er så slidte, at Banedanmark kun mener at kunne garantere for togdriften frem til 2018.
- Vi har jo forudsat, at vi skulle til at udskifte sporene i forbindelse med udbygningen til Femern Bælt-forbindelsen, og har derfor ikke set nogen grund til at gennemføre større vedligeholdelsesarbejder, siger anlægschef Klaus S. Jørgensen, Banedanmark.
Situationen får Business LF til at slå alarm. Frygten er, at hvis strækningen må lukkes for de internationale tog fra Tyskland, kan det medføre, at mange af de hurtige tog til København forsvinder ud af køreplanen.
I forvejen er man hos Business LF alarmeret over meldinger fra Tyskland om, at Deutsche Bahn overvejer at sende de internationale passagerertog over Jylland mens man udbygger den tyske del af jernbanen til Femern Bælt-tunnelen. På tysk side har togplanerne ført til massiv kritik af, at man foreløbig ikke har taget politikerne med på råd i forbindelse med planlægningen.
Læs mere om de slidte skinner i weekendens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC