Banedanmark giver en is når broen for sidste gang går op, inden den låses fast.
Nu låses broklapperne fast på Masnedsundbroen og ny jernbanebro bliver uden klap-funktion.
Arbejdet med at bygge en ny jernbanebro over Masnedsund er i gang. Broens linjeføring kommer til at ramme den nye linjeføring på den kommende nye Storstrømsbro. Byggeriet af den nye Masnedsundbro betyder også, at det ikke længere er muligt for skibe at sejle gennem broen.
Fredag er sidste dag, hvor klapperne kan hejses for at give plads for gennemsejling af både over fem meter. Og mandag bliver broklapperne, som har åbnet for sejlere cirka 2000 sejlere de seneste år, låst fast for altid.
I stedet er der gravet en ny sejlrende øst for Masnedø, for at give adgang til Vordingborg Havn.
Banedanmark har derfor netop afsluttet arbejdet med at etablere den nye sejlrende i Masnedø Østflak mellem Kalve- og Færgestrømmen. Sejlrenden har en bredde på 45 meter, vanddybde på fem meter og en længde på 1.300 meter. I den nordlige ende af sejlrende er en vendecirkel for større fartøjer med en diameter på 400 meter.
For at markere, at Masnedsund broen bliver låst fast har Banedanmark fredag eftermiddag mellem klokken 14 og 15 inviteret til et arrangement langs kajen foran Vordingborg Bibliotek Sydhavnsvej 6. Her taler Vordingborgs borgmester Knud Larsen og projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark Jens Ole Kaslund. Ligesom Femern A/S vil være repræsenteret. Banedanmark fortæller, at de fremmødte til arrangementet vil blive tragteret med is.
Når den nye tosporet jernbanebro over Masnedsund er klar i 2020 vil den nuværende kombinerede jernbane og vejbro være en ren bilbro, hvor togsporene bliver fjernet.
Den nye jernbanebro kommer til at ligge tæt op ad den gamle. Den bliver 200 meter lang, 14 meter bred og får en gennemsejlingshøjde på fem meter.
Arbejdet er en del af opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og den forventede kommende Femern Bælt-tunnel.