DSB køber nye el-lokomotiver i 2020. Men Sydbanens elektrificering bliver tidligst klar i 2024.
De 32 gamle ME diesel-lokomotiver, som blandt andet trækker dobbeltdækkertogene mellem Nykøbing og København, har længe trængt til en udskiftning.
DSB har nu offentliggjort, at DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland blandet på Sydbanen.
Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført til efteråret med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020, forlyder det fra DSB.
Men pendlere og andre togrejsende på Sydbanen får ikke glæde af de nye og mindre forurenende el-lokomotiver allerede i 2020.
En henvendelse til Banedanmark tirsdag med spørgsmål, om det i hele taget kan lade sig gøre at køre med el-lokomotiver på Sydbanen allerede i 2020, resulterede i følgende svar i en mail fra presseafdelingen:
”Banedanmark følger den politiske aftale fra 4. marts 2016 om opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster, herunder elektrificering som skal være færdig senest i 2024.” Mailen slutter med ”Vi har ikke yderligere kommentarer”.
De nuværende planer betyder, at en ny Storstrømsbro med elektrificering skal stå færdig i 2022. Elektrificeringen af Ringsted-Femern banen skal være klar i 2024. Dog er der endnu ikke sat dato på, hvornår en elektrificering mellem Nykøbing og Rødbyhavn skal være klar. Banestrækningen Ringsted – Nykøbing Falster forventes klar i 2021.
Det kan komme til at betyde, at de nye lokomotiver ikke kan tages i brug lokalt før i 2024. En løsning kunne være at lave en midlertidig elektrificering over den gamle Storstrømsbro, som vil betyde, at de nye el-lokomotiver kan tages i brug i 2021.
Hverken hos DSB eller hos Banedanmark ønsker man at kommentere tidshorisonten for, hvornår de første el-lokomotiver dukker op på Sydbanen.