I 2016 blev der uddelt fartbøder for knap 8.500.000 kroner på Sydmotorvejen.
En ny opgørelse, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har lavet for Berlingske, viser, at Sydmotorvejen, der går fra Ølby på Sjælland til Rødbyhavn på Lolland, ligger nummer syv på listen over steder i Danmark, hvor bilister oftest bliver blitzet i for høj fart.
Helt præcist blev der sidste år uddelt 5.951 bøder på strækningen, der i alt løb op på 8.454.000 kroner i politiets bødekasse.
På landsplan lød det samlede beløb på over 701 millioner kroner i 2016, hvilket er en stigning på godt 40 procent fra året før, hvor beløbet lå i nærheden af 500 millioner kroner.
På listen over de ti mest blitzede veje i Danmark er der i 50 procent af tilfældene tale om en motorvej. Det på trods af, at det er på landevejene langt de fleste dødsulykker sker.
Hos bilisternes forening, FDM, mener afdelingschef Torben Kudsk, at listen over de ti vejstrækninger afslører en uhensigtsmæssig brug af politiets ressourcer:
- Politiet holder først og fremmest til i byer og nu også på motorvejene. Men her er farten ikke en særlig faktor i trafikulykker. Det er den på landevejene. Det er den, der dræber, siger Torben Kudsk til Berlingske.
Ifølge trafikforsker Niels Agerholm, der er lektor på Aalborg Universitet er der dog god grund til, at politiet vælger af uddele bøder netop der.
- Der ligger en generel opdragende effekt i at have hastighedskontrol på motorvejene. For hvis folk vænner sig til, at de kan køre 150 kilometer i timen på motorvejen uden konsekvens, så har de en tendens til at tage farten med videre, siger Niels Agerholm til Berlingske.
Hos både politiet og Rådet for Sikker Trafik afviser de, at formålet med kontrollerne skulle være, at få penge i statskassen.
- Vi så langt hellere, at billister bidrager til færdselssikkerheden end til statskassen, hvis jeg skal sige det populært, fastslår Erik Terp Jensen, Chef for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter over for Berlingske.