Viceborgmester: - Nykøbing Falster Havn er en af de havne, hvor man gik alt for voldsomt til værks, da man i sin tid terrorsikrede.
Måske kan vi borgere snart få lidt lettere ved at gå en tur langs havnen.
For adskillige havne der i sin tid overgjorde de internationale krav om terrorsikring, får idag lov til at vælge mere fleksible løsninger, fortæller P4 Sjælland.
I Danske Havne siger bestyrelsesformand Ole Ingrisch, at der i sin tid blev overimplementeret og terrorsikret for voldsomt i specielt de små og mellemstore havne. Men myndighederne er med tiden er blevet lettere at snakke med, når terrorsikringen er åbenlyst skudt over målet.
- Det er f.eks. overvågning, bomme og indkørselsforhold, der har været rigide. Og så har man kunne få nogen mere fleksible løsninger og derved en mulighed for at begrænse investeringerne i materiel og udstyr.
Bl.a kan det være at sikringen får lov til at være mobil, så den kun er til stede, når der en sjælden gang kommer et udenlandsk fragtskib og lægger til kaj.
- Nykøbing Falster Havn er en af de havne, hvor man gik alt for voldsomt til værks, da man i sin tid terrorsikrede.
Det mener havnens formand Rene Christiensen fra Dansk Folkeparti i Guldborgsund Kommune.
Han håber nu at kunne gøre havneområdet i Nykøbing Falster mere tilgængeligt, end det er i dag, hvor der er afskåret fra resten af byen med et næsten en kilometer langt blåt jernhegn.
- Vi er nogen partier, der arbejder på, at vi kan åbne dele af havnen op, men så vi stadig har de fordele der også er ved at der f.eks. ikke færdes børnehavebørn de steder hvor havnens personale kører med tunge bulldozere.