Indlagt pauser i køreplanen skal forhindre kø ved ankomst til København.
Togene - og i særdeleshed morgentogene - er i højere grad blevet til at stole på. Det viser de nyeste tal fra DSB over punktligheden.
75 procent af togene Roskilde-København ankom til tiden i september, og i morgenmyldretiden er det en fremgang på knap 16 procent sammenlignet med sidste år. Det skriver DAGBLADET Roskilde.
DSBs forretningschef Leif Fabrin forklarer, at fremgangen er et resultat af justeringerne af køreplanen gennemført tidligere på året.
- Vi har blandt andet lagt lidt længere holdetid til på udvalgte tog på stationerne Roskilde, Høje Taastrup og Valby om morgenen, hvor det er med til at reducere risikoen for kødannelse ind mod byen, siger Leif Fabrin.
Også på strækningen Kalundborg-København er der forbedret punktlighed for anden måned i træk. I september kom knap 83 procent af togene på strækningen frem i rette tid. For strækningen Ringsted-København gælder det knap 77 procent af togene. Men hvis togrejsende på strækningen Nykøbing F.-København har en fornemmelse af, at færre tog ankommer og kører til tiden, har de ret.
Her er der sket et fald fra 83,4 procent rettidige tog til knap 79 procent i september i år.
DSB har lagt 30 sekunder til på enkelte stationer for bestemte tog i morgenmyldretiden. Når køreplanen skifter 10. december, bliver de ekstra sekunder lagt til hele døgnet rundt, fordi Metroselskabet bygger ny station ved Ny Ellebjerg, og alle regional-, intercity- og lyntog derfor skal forbi Valby i hele 2018.
Det betyder, at Nordvestbanen (Kalundborg-København) med »stop-togene«. der standser på alle stationer, holder lidt længere på Roskilde og Høje Taastrup. Myldretidstogene på strækningen gør længere ophold i Roskilde og Valby, og hurtigtogene tøver lidt i Roskilde og Høje Taastrup.
Også regionaltoget fra Nykøbing F., med stop på alle stationer, har fået indlagt lidt ekstra tid på Høje Taastrup Station. Også enkelte lyntog og intercitytog standser lidt længere tid på nogle stationer. Til gengæld er der ikke lagt ekstra tid til regionaltogene fra Ringsted og Slagelse.
Den indlagte forsinkelse betyder, at den tæt trafikerede strækning Roskilde-København, hvor alle passager- og godstog på Sjælland passerer, ikke propper til. De ekstra sekunder kan blive op til et minut i den kommende køreplan.
DSBs mål i kontrakten lyder på 82,4 procent punktlige tog.
----