Vejarbejdet på Farøbroerne har betydet en del mindre uheld. Vejdirektoratet mener skiltningen er optimal.
Vejdirektoratets arbejde med ny belægning på det sydgående spor på Farøbroerne går efter planen. Arbejdes startede den 19. april og forventes som planlagt afsluttet den 21. juni.
Vejarbejdet betyder, at den sydgående trafik ledes over i det nordgående spor, hvor bilisterne skal deles om de to vejbaner.
Både ved indfletningen nordgående og ved frakørslen sydgående midt i vejarbejdet til Farø og Møn, er der sket flere uheld.
- Vi er godt opmærksomme på, at vejarbejdet har skabt nogle uheld, fortæller Niels Højgaard Pedersen, som er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
-Skiltningen er lige efter bogen og er godkendt af politiet. Dog har vi malet striber på vejen, i et forsøg på at lede trafikken på rette vej. Og så må vi opfordre trafikanterne til at køre pænere, for at undgå uheld.
Niels Højgaard Pedersen påpeger, at det mest optimale ville have været, hvis man havde kunne dele det nordgående spor op i tre vejebaner, så man havde haft en vejbane, som kunne vendes al efter trafiktætheden.
Men det er Farøbroerne for smalle til kan lade sig gøre. Fordelen ved kun at have to spor er også, at redningskøretøjerne nemmere kan komme frem, ved at bilisterne trækker helt ud i siden og giver plads.
Selvom de to vejbaner er brede må Vejdirektoratet hver nat lukke broen i et kort øjeblik, for at reparerer de orange ”flaps” reflekser, som deler vejbanerne. Ganske enkelt fordi trafikanterne kører dem ned.
Reparationen af slidlaget i det ene spor tager lige knap to måneder. Det skyldes, at der modsat almindelig landevej er stål under vejbanerne på Farøbroerne.
- Flere steder må vi helt i bund for at reparere. Og så skal stålet have en omgang primer, som har hvis tørretid, inden vi kan arbejde videre. Først bliver der oven på primeren lagt et tyndt fugtisoleringslag. Påføring af primer og fugtisolering skal ske i én arbejdsgang kræver udførelse under relativt tørre og varme forhold.
til slut lægges et 60 millimeter tykt bærelag af asfalt og endelig 30 millimeter asfalt slidlag, Niels Højgaard Pedersen.
Foruden det inderste spor i sydgående retning bliver der også pletvis lappet på det inderste spor, hvor der er behov for det.
Farøbroerne kan i øvrigt fejre 30 års jubilæum torsdag den 4.juni.