Annonce
Lokal nyt

Vi klager ikke meget over vores forsikringer

Behovet for god kommunikation med forsikringsselskabet er der især ved fx skybrud, hvor mange danskere oplever bl.a. vand i kælderen. Foto: Jens Dresling, arkivfoto

Bedre kommunikation kan være forklaringen på, at langt færre klager over deres forsikringsselskab.

Man skal helt tilbage til Ankenævnets spæde start for at finde så lavt et klagetal. Hovedparten af klagerne får afgjort deres sag på under et halvt år, skriver Forsikring & Pension i en nyhed.

De få klager sættes i relief af, at danskerne årligt har ca. 1,5 mio. skader, som de er i kontakt med deres forsikringsselskab om. De 1.351 klager svarer til mindre end en promille af alle forsikringssager og bekræfter en tendens i mere end 10 år nu.

- Det er en rigtig god udvikling, at så få føler trang til at klage over deres forsikringsselskab. Klager kan ikke helt undgås, men få klager vidner om, at selskabernes kommunikation med kunderne om deres skader fungerer rigtig godt, siger underdirektør Torben Weiss-Garne, Forsikring & Pension.

- Det er især vigtigt så klart og enkelt som muligt at få forklaret forbrugerne, hvad forsikringerne præcist dækker samt hvilken erstatning, de har krav på. Det, tror jeg, selskaberne gennem de senere år er blevet bedre til, siger Torben Weiss-Garne.

Der er dog lidt malurt i bægeret. For nogle forsikringer er der sket en stigning i klageantallet i forhold til året før. Det gælder fx klager over ejerskifteforsikringer og ulykkesforsikringer.

For ejerskifteforsikringernes vedkommende forklarer Kim Sparlund - direktør i Ankenævnet - det med, at en ejerskifteforsikring er et kompliceret produkt.

- Forbrugerne har fx svært ved at forstå, at et nyindkøbt - men ældre hus - ikke skal sammenlignes med et nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Fx kan man ikke forvente, at et hus fra 1970 har en tør kælder, siger han.

Ankenævnets statistik viser, at i 2016 fik cirka hver femte noget ud at klage over deres forsikring, da de fik helt eller delvist medhold i deres sag. Antallet af sager, som forsikringsselskaberne anfægtede - og altså ikke umiddelbart ville følge - faldt til 9 mod 14 og 18 årene før.

Det er også godt nyt, at sagsbehandlingstiden i Ankenævnet i forhold til året før faldt med lidt over en måned. I 2016 blev 73,4 procent af sagerne afgjort på under et halvt år.

Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk, når man sammenligner priser og dækninger på forsikringer.

  • Behovet for god kommunikation med forsikringsselskabet er der især ved fx skybrud, hvor mange danskere oplever bl.a. vand i kælderen. Foto: Jens Dresling, arkivfoto
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem