Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Behovet for god kommunikation med forsikringsselskabet er der især ved fx skybrud, hvor mange danskere oplever bl.a. vand i kælderen.
Foto: Jens Dresling, arkivfoto

Lokal nyt

Vi klager ikke meget over vores forsikringer

Bedre kommunikation kan være forklaringen på, at langt færre klager over deres forsikringsselskab.




19. maj 2017 kl. 11:48

Annonce

Man skal helt tilbage til Ankenævnets spæde start for at finde så lavt et klagetal. Hovedparten af klagerne får afgjort deres sag på under et halvt år, skriver Forsikring & Pension i en nyhed.

De få klager sættes i relief af, at danskerne årligt har ca. 1,5 mio. skader, som de er i kontakt med deres forsikringsselskab om. De 1.351 klager svarer til mindre end en promille af alle forsikringssager og bekræfter en tendens i mere end 10 år nu.

- Det er en rigtig god udvikling, at så få føler trang til at klage over deres forsikringsselskab. Klager kan ikke helt undgås, men få klager vidner om, at selskabernes kommunikation med kunderne om deres skader fungerer rigtig godt, siger underdirektør Torben Weiss-Garne, Forsikring & Pension.

- Det er især vigtigt så klart og enkelt som muligt at få forklaret forbrugerne, hvad forsikringerne præcist dækker samt hvilken erstatning, de har krav på. Det, tror jeg, selskaberne gennem de senere år er blevet bedre til, siger Torben Weiss-Garne.

Der er dog lidt malurt i bægeret. For nogle forsikringer er der sket en stigning i klageantallet i forhold til året før. Det gælder fx klager over ejerskifteforsikringer og ulykkesforsikringer.

For ejerskifteforsikringernes vedkommende forklarer Kim Sparlund - direktør i Ankenævnet - det med, at en ejerskifteforsikring er et kompliceret produkt.

- Forbrugerne har fx svært ved at forstå, at et nyindkøbt - men ældre hus - ikke skal sammenlignes med et nyt hus, men med et hus med samme alder, når det skal afgøres, om en skade er dækket eller ej. Fx kan man ikke forvente, at et hus fra 1970 har en tør kælder, siger han.

Ankenævnets statistik viser, at i 2016 fik cirka hver femte noget ud at klage over deres forsikring, da de fik helt eller delvist medhold i deres sag. Antallet af sager, som forsikringsselskaberne anfægtede - og altså ikke umiddelbart ville følge - faldt til 9 mod 14 og 18 årene før.

Det er også godt nyt, at sagsbehandlingstiden i Ankenævnet i forhold til året før faldt med lidt over en måned. I 2016 blev 73,4 procent af sagerne afgjort på under et halvt år.

Det er nemt som forbruger at få indblik i klagestatistikken over forsikringsselskaberne. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk, når man sammenligner priser og dækninger på forsikringer.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Irma 22. oktober 2017 kl. 13.43

AF: KLAUS SVENSSON

Folkeskolen 20. oktober 2017 kl. 15.23

AF: LINDA SOMMER

Styrk Strykerne 19. oktober 2017 kl. 11.53

AF: NIELS CHR. DEVANTIER

Lollands landsbyer. 16. oktober 2017 kl. 16.01

AF: JOHN WENNERWALD

Forkæl børnefamilierne 15. oktober 2017 kl. 23.03

AF: KURT ERIK ANDERSEN

Borgerdrevne forslag - også lokalt. 15. oktober 2017 kl. 10.21

Annonce