Ændring af interval for afhentning, udskiftning af medarbejdere, uheld med lastbil og manglende tid til oplæring er ifølge vognmandsfirmaet HCS grunden til, at mange borgere har en oplevelse af, at de nye to-kamre containere ikke er blevet tømt.
I oktober sidste år startede en ny type indsamling af genanvendeligt affald fra de 61.000 husstande på Lolland-Falster. I en ny to-kamre container skal der indsamles papir, metal og glas affald.
Det er vognmandsfirmaet HCS A/S Transport & Spedition med hovedkontor i Glostrup, som vandt udbuddet med den nye tømningsordning, som afløste den tidligere container til udelukkende papir.
Borgere og REFA har udtrykt utilfredshed med HCS’ udførelse af opgaven, da der ifølge REFA har været mange containere, som ikke er blevet tømt hver femte uge, som forventet. Det har ført til, at REFA har opsagt kontrakten med HCS med ophør slut juli.
Men hos HCS mener man ikke, at REFAs opsigelse af kontrakten er saglig, og at opsigelsen således er i strid med den indgåede kontrakt. HCS har sendt en pressemeddelelse til Folketidede.dk, som opridser virksomhedens forklaring. (Pressemeddelelsen er vedhæftet denne artikel som PDF)
HCS forklarer, at i kontrakten som blev indgået med REFA stod opført et tømningsinterval på fire uger. Kort efter underskrivelsen ændrede REFA intervallet til fem uger.
Ændringen har ifølge HCS fået den betydning, at økonomien i kørslen er blevet betydeligt anderledes, ligesom de planlagte ruter skulle ændres. Og at der går en uge længere mellem hvert besøg end planlagt, gør det vanskeligere for medarbejdere at huske hvor, på de enkelte matrikler, containerne står. Medarbejdere, som tømmer to-kamre container, besøger over en fem ugers periode omkring 5.000 adresser.
- I sagens natur er det meget vanskeligt for medarbejderne, indtil de har besøgt adresserne flere gange og de kan opnå den naturlige ”genkendelsesværdi”, skriver HCS i pressemeddelelsen.
Endnu en forklaring på udfordringen for virksomheden har været, at ret hurtigt efter HCS påbegyndte kørslen, sagde otte medarbejdere op. De blev ifølge HCS’ forklaring ”fisket” over til dagrenovationen, som køres af vognmandsfirmaet M. Larsen, med REFAs velsignelse. I alt har 22 medarbejdere siden opstarten 1. oktober forladt HCS på de lokale ruter. En medarbejderflugt som, ifølge HCS, primært skyldes REFAs massive negative omtale af HCS i Folketidende.
HCS slår fast i deres udtalelse, at man nu mener at være landet på en god medarbejderstab, som blot skal have tid til at indlære og indøve alle ruter og finde alle afhentningsadresser og beholdernes placering på disse, så kommer indsamlingen til at køre.
Sektionsdirektør Morten Bach Søndergaard hos HCS udtaler til Folketidende.dk at virksomheden har afhentet samtlige to-kamre containere på borgernes adresser. De borgere, som har henvendt sig til REFA, fordi de ikke har fået tømt deres container på den planlagte tømmedag, har ifølge HCS efterfølgende fået tømt deres containere.
Da ordningen startede og det blev synligt, at der var en del manglende tømninger, var en af HCS biler impliceret i et trafikuheld, hvilket betød, at den reserve lastbil, som var afsat til at skulle fortage tømninger på de adresser, som havde meldt til REFA, at der ikke var blevet tømt, i stedet måtte indgå i ordinær drift på ruterne.
Hos HCS er der et ønske om en forståelse for, at deres medarbejdere skal blive fortrolig med ruterne, og virksomheden overvejer da også at byde ind på opgaven, når den igen bliver sendt i udbud.