Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), i midten, er ikke tilfreds med KMD's mange fejl, der går ud over kontanthjælpsmodtagerne. Arkivfoto.
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), i midten, er ikke tilfreds med KMD's mange fejl, der går ud over kontanthjælpsmodtagerne. Arkivfoto.
Foto: /ritzau/Dalsgaard Miriam

Politik

11 it-koks på få måneder rammer kontanthjælpsmodtagere

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) kalder de mange koks for uacceptable og stærkt bekymrende.




19. maj 2017 kl. 06:39 Af /ritzau/

Annonce

På mindre end et år har KMD, der står for kommunernes kommunikation med borgere om offentlige ydelser, i minimum 172.117 tilfælde leveret forkerte oplysninger eller satser til danske arbejdsløse, der er omfattet af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen.

Det skriver Avisen.dk.

Det viser et svar til Folketingets Beskæftigelsesudvalg fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).

Han understreger, at der er tale om alvorlige fejl.

- Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl helt uacceptable og stærkt bekymrende, skriver ministeren.

Tidligere har det været fremme, at KMD i nogle tilfælde har kokset i kontanthjælpen. Men svaret til Beskæftigelsesudvalget viser, at omfanget er endnu større end hidtil antaget.

De 172.117 enkelttilfælde, hvor borgere har fået forkerte breve, oplysninger, udbetalinger eller satser er nemlig fordelt over hele 11 it-koks fra juni 2016 til februar 2017.

Forretningsdirektør for KMD, Ole Jensen, beklager de mange fejl over for Avisen.dk.

Han skriver dog, at fejlene primært har omfattet information og kun i mindre omfang har været i forbindelse med udbetalinger.

- Vi skal være de første til at beklage fejlene. Vi er meget opmærksomme på situationen, og af samme årsag har vi iværksat ekstra procedurer, der skal reducere risikoen for nye fejl, skriver Ole Jensen.

KMD påtager sig ansvaret og meddeler, at ingen skal betale for fejludsendte breve. Derfor vil de dække den beskedne udgift, som Udbetaling Danmark måtte have haft i form af ekstra porto.

Det største slagsmål i forhold til kommunernes merudgifter i forbindelse med de 172.000 fejl, består dog stadig.Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) har der i landets kommuner været tale om et betydeligt beløb til ekstra mandetimer, der har skulle varetage henvendelser fra bekymrede borgere og manuelt rette op på KMD's fejl.KL og KMD har ifølge Avisen.dk's oplysninger været i dialog om en mulig kompensation til kommunerne. Det er dog - indtil videre - ikke resulteret i en aftale.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: SIMON HAMPE SØRENSEN

Vi skal ikke finde os… 23. maj 2017 kl. 22.00

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Tak for dårlig behandling… 22. maj 2017 kl. 16.19

AF: JOHN WENNERWALD

Farvel til øget pensionsalder 22. maj 2017 kl. 00.00

AF: JOHN WENNERWALD

Tag ansvar for SKAT 21. maj 2017 kl. 23.41

AF: HENNING BECH JOHANSEN

Jeg er ked af det! 19. maj 2017 kl. 12.56

AF: LINDA SOMMER

Måling på standard! 18. maj 2017 kl. 10.50

Annonce