Viceborgmester: Vi bruger for mange penge på sport og sparer på skolerne. Udvalgsformand: Skolerne skal præstere bedre.
Guldborgsund Kommune er bundskraber sammen med Ærø og Odder Kommuner, når det handler om, hvor mange elever i 8. klasse der vurderes egnede til at kunne komme i gang med en ungdomsuddannelse, når de er færdige med 9. klasse.
En opgørelse fra Undervisningsministeriet viser, at der er store kommunale forskelle på, hvor mange børn der får den vurdering, skrev Morgenavisen Jyllands-Posten fredag.
I Odsherred, Lolland og Guldborgsund kommuner har lærerne vurderet, at omtrent 40 procent af eleverne ikke er klar til at starte på den ungdomsuddannelse, som de ønsker, efter grundskolen. I Guldborgsund er tallet mere end 41 procent. I Hørsholm er det 10 procent.
Det er første gang, at Undervisningsministeriet har lavet undersøgelsen for 8. klasser. Tidligere har man lavet samme undersøgelse for 9. klasse.
I Guldborgsund Kommune får det viceborgmester René Christensen til at give forkert prioritering i kommunen skylden for de mange unge, som ikke har fået tilfredsstillende kompetencer ud af at gå i de lokale folkeskoler:
- Vi skal i næste budget sparer omkring 40 millioner kroner på børne- og unge-området. Samtidig har byrådet sagt ja til at støtte store og dyre elitesportsprojekter.
- Vi kommer i kommunen til at blive bedre til at prioritere, hvad vi vil satse på. Vi kan ikke slå os op som bosætningskommune og samtidig spare så meget på skolerne, at næsten halvdelen af eleverne ikke lærer så meget, at de kan gennemføre en ungdomsuddannelse efter folkeskolen, siger René Christensen.
De markante forskelle landet over peger i én retning, lyder det fra flere eksperter, heriblandt professor og centerleder ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, Niels Egelund.
- Den sociale arv spiller tydeligvis ind, og en del af de sjællandske udkantskommuner er generelt tørre områder, når det kommer til uddannelsesniveau. Det ses i stort set alle uddannelsesstatistikker, siger han til Jyllands-Posten.
Forskningsleder ved professionshøjskolen VIA, Andreas Rasch-Christensen, er enig og kalder det et bevis på, at Danmark ikke er lykkedes med at bryde den negative sociale arv.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) erkender, at nogle kommuner er udfordrede af befolkningens sammensætning.
I Guldborgsund Kommune mener formanden for børne, famile og uddannelsesudvalget, Janne Hansen (V), at det er skolerne, som skal gøre mere for, at skoleleverne bliver dygtigere. Hun siger til Jyllands-Posten, at skolerne sætter for meget fokus på sociale problemstillinger.
-Vi har sagt tydeligt til skolerne, at der skal præsteres nu, og at de hver især skal vælge nogle målbare indsatsområder, hvor de kan hæve overliggeren.
- Skolerne skal konsekvent stå til regnskab for de resultater, som de leverer og begrunde, hvorfor de ikke når deres mål, siger udvalgsformanden til Jyllands Posten.