En yderligere forsinkelse af tunnelen til Tyskland kan gøre projektet billigere, påpeger transportministeren.
Hvis en ny forsinkelse af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland kan gøre prisen for den 18 kilometer lange tunnel lavere, så skal det udnyttes.
Sådan lyder det fra transportminister Magnus Heunicke (S) efter et møde med sin tyske kollega, Alexander Dobrindt.
- Priserne er for høje og skal forhandles ned, og Femern A/S' vurdering er, at det kan lade sig gøre, men at man har størst chance for et godt resultat, hvis man bringer tidsplanen i spil. Så det vil vi gøre, erklærer Magnus Heunicke.
Femern-forbindelsen er i den senest tidsplan sat til at stå færdig i slutningen af 2021, men en opgradering af jernbanen på den tyske side ventes først klar i 2024, og det giver et spillerum, påpeger ministeren.
- I og med at tyskernes melding er, at de er færdige i 2024, så har vi et stykke tid at gå på, og den mulighed vil vi nu afsøge, for at sikre at vi ikke kommer til at betale for meget for den her forbindelse, forklarer han.