Et forslag til en ny dagtilbudslov er ifølge flere eksperter et opgør med, at leg skal være underlagt læring.
Børne- og skolepolitikken har de seneste 20 år i høj grad handlet om læring. Men et forslag til en ny dagtilbudslov er ifølge flere pædagogiske eksperter et opgør med fokus på læring.
Det skriver Jyllands-Posten.
- Tendensen har de seneste mange år været, at legen har været underlagt læring.
- Nu bliver legen genopfundet, legen bliver igen noget, som har en værdi i sig selv, og ikke noget, der kun sættes i forhold til læring, siger Jan Kampmann, der er professor ved Roskilde Universitet, til avisen.
Forslaget til den nye dagtilbudslov er netop sendt i høring.
Formålsparagraffen, som angiver, hvordan vi driver daginstitutioner i Danmark, ændres, så der igen kommer fokus på leg og på dannelse.
Således skal miljøet i en daginstitution ikke længere fremme "udvikling og læring". Det skal være et sted, "hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv."
Desuden skal læringsmålene være bredere, og kommunerne skal ikke længere godkende og evaluere målene.
Stig Broström, der er professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet, kalder det ifølge Jyllands-Posten et markant kursskifte og en tilbagevenden til en nordisk tradition, hvor leg og dannelse er højt prioriteret.
- Nu kommer de pædagogiske diskussioner til at handle om, hvordan man bedst danner små børn, og hvordan man kan lære gennem leg - og ikke kun hvordan børn kan lære, som det har været de seneste år, siger han til avisen.