Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
EU-Parlamentet have EU-Kommissionen til at undersøge, om der ligger en "merværdi" i at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye og typisk unge bilister og for erhvervschauffører.
EU-Parlamentet have EU-Kommissionen til at undersøge, om der ligger en "merværdi" i at indføre en fælles promillegrænse på 0,0 for nye og typisk unge bilister og for erhvervschauffører.
Foto: /ritzau/Thomas Borberg

Politik

Trafikråd: Lav promillegrænse for unge kan få god effekt

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister. Danske politikere er skeptiske.




15. november 2017 kl. 04:45 Af /ritzau/

Annonce

Når nye bilister sætter sig bag rattet i dag, må de have en alkoholpromille på 0,5. Men man bør overveje, om de i fremtiden skal være helt alkoholfrie.

Således vil Europa-Parlamentet undersøge, om der er en værdi i at have en fælles promillegrænse i EU på 0,0 for bilister i de første to år, efter de har taget deres kørekort. Det skal desuden også gælde for erhvervschauffører i hele deres aktive karriere.

Og det kan give god mening at stramme reglerne og sænke promillegrænsen for unge, mener seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik.

- Det virker umiddelbart som en rigtig god idé at sætte promillen ned for de unge bilister. Det er dem, der kører galt med de lave promiller.

- De er ikke så rutinerede bilister. Så kombinationen af alkohol og unge bilister er ekstra grim, siger seniorprojektlederen.

Hun mener, at man som udgangspunkt bør sætte grænsen ned for unge til 0,2 promille.

- Vi har tal fra andre lande, som vi normalt sammenligner os med, der har en promillegrænse på 0,2 for unge. Der kan vi se, at det har haft en effekt, så det har vi god grund til at tro, at det også vil have i Danmark, siger hun.

Fra politisk side er der dog ikke umiddelbart opbakning at finde til at skulle røre ved promillegrænsen.

Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet, er som udgangspunkt ikke klar til at nedsætte promillegrænsen.

- Hvis der er nye tiltag, der kan sikre mere sikre veje, er vi selvfølgelig interesserede i at høre mere om det. Men vores udgangspunkt er, at den nuværende promillegrænse er fornuftig, siger han.

Mere kontant er Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, der blankt afviser at nedsætte promillegrænsen:

- Vi har nogle fornuftige grænser i Danmark, og heldigvis er spirituskørsel stærkt faldende - også blandt unge mennesker, siger han.

Foruden forslaget om at nedsætte promillegrænsen foreslår EU-Parlamentet, at gøre en masse ny teknik til standard i nye biler.

Det går blandt andet på at indføre nødbremsesystemer i alle køretøjer på fire hjul.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: IZABELLA GARNETT

Valget er dit - Opfordring… 18. november 2017 kl. 00.52

AF: PER HØYEM

Socialdemokraterne på Lolland 17. november 2017 kl. 22.51
Folkeskolerne i… 17. november 2017 kl. 18.52

AF: JENNIFER GARNETT

Hvorfor taler vi ikke om… 17. november 2017 kl. 17.39

AF: PER HØYEM

Vindmøller på Lolland 16. november 2017 kl. 17.22

AF: BENT HANSEN

Hvad blev der af de gode løfter? 16. november 2017 kl. 12.25

Annonce