Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Ny videoplatform fra Facebook skal blandt andet vise baseballkampe og safarivideoer.
Ny videoplatform fra Facebook skal blandt andet vise baseballkampe og safarivideoer.
Foto: /ritzau/AP/Nam Y. Huh/arkiv

Udland

Facebook lancerer mulig YouTube-konkurrent

Watch er navnet på Facebooks nye videoplatform, som ifølge flere medier skal tage kampen op med YouTube.




10. august 2017 kl. 11:46

Annonce

I løbet af de næste dage vil udvalgte amerikanske Facebookbrugere kunne åbne en ny videofane.

Her vil de blandt andet kunne se madudsendelser, programmer med kendte værter eller baseballkampe, der sendes live.

Facebook lancerer nemlig en ny platform til videoer ved navn Watch. Det skrev det sociale medie onsdag på sin blog.

Platformen vil i de kommende dage blive tilgængelig for en begrænset skare af brugere i USA. Derefter rulles den ud i hele landet og senere hele verden.

Watch er en konkurrent til YouTube, vurderer flere amerikanske teknologimedier.

Platformens succes afhænger af, om Facebook formår at lokke brugere fra YouTube over på Watch. Det skriver teknologimediet Gizmodo.

Facebooks ejer, Mark Zuckerberg, giver i en opdatering på netop Facebook udtryk for sine forhåbninger til Watch.

- Vi håber, at Watch vil blive hjemsted for en lang række forskellige programmer - alt fra reality-programmer til comedy-programmer til sportsbegivenheder, skriver han.

- Nogle programmer vil blive produceret af professionelle og andre af almindelige mennesker i vores fællesskab.

Ud over madprogrammer og baseballkampe vil Watch blandt andet vise liveudsendelser med safarivideoer fra mediet National Geographic og et videnskabsprogram fra det amerikanske rumagentur, Nasa.

Det skriver teknologimediet TechChrunch.

Indholdet på den nye platform har fået en blandet modtagelse hos de amerikanske teknologimedier.

Gizmodo kalder blandt andet programmerne for ufarligt fyld og vurderer, at platformen vil få en svær start.

Hos mediet The Verge er der er en afdæmpet optimisme.

Facebook har en fordel med cirka to milliarder brugere på verdensplan. På den anden side er markedet for videoer på nettet trængt med firmaer som Netflix, HBO og YouTube, skriver mediet.

Den nye platform skal ifølge Facebook tjene penge ved at lade andre lave videoer til platformen. Derefter får producenterne lov til at beholde 55 procent af reklameindtægterne, mens Facebook tager resten.

I opstartsfasen har Facebook betalt for, at andre laver indhold til Watch. Det skriver TechCrunch.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Læserbreve

AF: NIELS CHR. DEVANTIER

Lollands landsbyer. 16. oktober 2017 kl. 16.01

AF: JOHN WENNERWALD

Forkæl børnefamilierne 15. oktober 2017 kl. 23.03

AF: KURT ERIK ANDERSEN

Borgerdrevne forslag - også lokalt. 15. oktober 2017 kl. 10.21

AF: KARSTEN W HANSEN

Hvordan vurderes behovet… 11. oktober 2017 kl. 09.14

AF: LINDA SOMMER

Slow adventure 10. oktober 2017 kl. 12.00

AF: OLE K. LARSEN

Forenkling og… 09. oktober 2017 kl. 20.34

Annonce