EU penge er på vej til betale en del af projekteringsfasen til ny Storstrømsbro.
EU-medlemslandene har godkendt Europa-Kommissionens forslag til hvilke europæiske transportprojekter, der får tildelt EU-støtte. Det betyder blandt andet, at der tildeles cirka 112 mio. kroner i støtte til projekteringsfasen for den nye Storstrømsbro, meddeler Transportministeriet i en pressemeddelelse.
EU-støtten til Storstrømsbroen kommer fra programmet for det Trans europæiske transportnet (TEN-T), som har til formål at styrke det indre europæiske marked, blandt andet ved at fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer. Herudover lægges der vægt på, at projekterne er med til at gøre transporten grønnere ved at satse på bedre jernbaner og nye teknologier.
De 112 millioner kroner til den nye Storstrømsbro skal dække udgifter til projekteringsfasen indtil 2015 og svarer til halvdelen af projekteringsomkostningerne i perioden. Den formelle støttetildeling forventes i løbet af efteråret 2014 i form af indgåelsen af en finansieringsbeslutning imellem Europa-Kommissionen og Vejdirektoratet. Der vil på et senere tidspunkt være mulighed for at søge støtte til selve anlægsfasen.
- Storstrømsbroen er en meget vigtig brik i Femern Bælt-projektet, som kommer Danmark, Tyskland og hele Nordeuropa til gavn. Det er rigtig godt, at EU har valgt at prioritere dette projekt, og det understreger, at der også er rigtig mange europæiske perspektiver i Storstrømsbroen og særligt Femern Bælt-projektet, udtaler Transportminister Magnus Heunicke (S):
- Helt lokalt bliver den nye Storstrømsbro naturligt en stor gevinst. Projektet kommer til at generere vækst og arbejdsplader nu og her, og fremadrettet vil det gavne pendlerne markant. Det er blevet gjort et stort stykke arbejde lokalt for at få tildelt EU-støtten, og jeg er rigtig stolt over, at det i dag er lykkedes, siger transportministeren.
Den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster bliver omkring fire kilometer lang og forventes at komme til at koste godt fire milliarder kroner.