De stille nattetimer er knapt så stille mellem Orehoved og Rødby i øjeblikket. Banedanmark er nemlig i gang med at foretage geoteksniske boringer langs jernbanen på strækningen.
Boringerne sker som en forberedelse af udbygningen af jernbanen, som sker i tilknytning til Femern-Bælt forbindelsen. Der sker lignende forberedelser ved jernbanenettet på Sjælland, men det er på Falster og Lolland, at den største del af arbejdet foretages, da jernbanen her skal forsynes med ekstra spor.
Arbejdet foregår om natten for ikke at genere togpassagerne, fortæller Per Olander, der er projektleder i Banedanmark.
- Arbejdet udføres ofte om natten for ikke at genere togtrafikken. Så når sidste aftentog er kørt, og inden første morgentog, rykker folkene ind med deres udstyr. Kun i enkelte tilfælde har det været nødvendigt at aflyse togafgange for at give tilstrækkelig tid til arbejdet, siger han.
Borearbejdet skal sammen med de oplysninger Banedanmark allerede har om undergrunden indgå i en projektfaserapport, som skal danne grundlag for det videre arbejde med jernbaneudbygningen.
Banedanmark forventer senest at afslutte borearbejdet i oktober.