University College Sjællands Campus i Nykøbing kan efter sommerferien byde velkommen til næsten 300 nye studerende.
I dag får de fleste af de mange tusinde unge, der har søgt ind på en videregående uddannelse svar på, om de er kommet ind eller ej.
Det gælder også de, der har søgt optagelse på en af University College Sjællands (UCSJ) uddannelser med studiestart til september. Og her får ikke færre end 2.352 i dag positivt svar. Det er en fastholdelse af tallene fra 2013.
Lokalt på UCSJs campus i Nykøbing er der optaget fem procent flere studerende i forhold til studiestarten i 2013. I præcise tal betyder det, at man kan sige goddag til 291 nye studerende i år mod 278 sidste år.
Det er tre af de fire lokalt udbudte uddannelser, der tegner sig for fremgangen, idet pædagoguddannelsen er den eneste, hvor færre er optaget i år. Her begynder 93 nye studerende til september mod 113 nye på samme tidspunkt sidste år.
Tilbagegangen i antallet af pædagogstuderende går i øvrigt igen på de øvrige af UCSJs campusser, hvor denne uddannelse udbydes. Det skyldes, at man har flyttet et antal studiepladser fra sommeroptaget i september til vinteroptaget i februar, oplyser UCSJ i en pressemeddelelse.
Størt fremgang lokalt er der på sygeplejerskeuddannelsen, hvor der er optaget 55 nye studerende mod 41 sidste år, hvilket svarer til 34 procent flere.
Leisure management-uddannelsen tegner sig for en fremgang på 19 procent (fra 36 til 43), mens 14 procent flere er blevet optaget på socialrådgiveruddannelsen (fra 88 sidste år til 100 i år).
Campus i Nykøbing er i øvrigt den af University College Sjællands campusser, der tegner sig for den største procentvise fremgang i antallet af optagne studerende, viser tal fra UCSJ.
Men selvom UCSJ altså kan glæde mange kommende studerende i dag, så er der også en del, som har fået afslag på deres ansøgning. De kan dog stadig nå at søge ind på nogle af de uddannelser, hvor der ikke er fyldt op. Hvis man vil vide mere om disse muligheder, kan man følge med på UCSJs hjemmeside fra i dag, onsdag, oplyses det.