Status langs Sydbanen.
Opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn og forberedelserne til den kommende faste Femern-forbindelse er i fuld gang.
I foråret blev flere broer over jernebanestrækningen revet ned. Byggeriet af nye broer starter til efteråret, og skal stå færdig til maj næste år.
- Og i november bliver endnu tre broer revet ned, fortæller projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedanmark.
Det bliver broen ved Ladhavevej uden for Rødby, broen ved Karlebyvej mellem Øster Ulslev og Godsted og broen ved Ved Teglskoven udenfor Flintinge, som bliver revet ned i november og straks genopbygget, oplyser han.
Broerne skal være højere, således at der er plads til de nye tog, som kommer med Femern-forbindelsen.
Hen over sommeren foregår der ikke den store aktivitet på selve banestrækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn. Det skyldes store sporarbejder på jyske banestrækninger. Strækningen ned over Sydhavsøerne er dermed den eneste banestrækning mellem Danmark og Tyskland, som kører optimalt i denne sommer. Mens der i det jyske er mange strækninger, hvor togbusser erstatter almindelig togkørsel.
Mens der ikke er den store aktivitet på den lokale banestrækning, har der sikkert været stor aktivitet hos mange husejere langs Sydbanen.
- 300 husejere på Lolland-Falster har fået brev fra Banedanmark med tilbud om lydisolering i forbindelse med opgradering af banen, fortæller Jens Ole Kaslund.
200 har sendt svar tilbage. Husejerne har fået tilbud om at få en støjkonsulent på besøg, som kan anbefale, hvilken støjisolering, der vil være bedst for de enkelte huse.
- Typisk er der tale om støjdæmpende vinduer, fortæller projektdirektøren.
Efterfølgende skal husejeren selv sørge for at indhente tilbud hos håndværkere. Når husejeren har fundet det rette tilbud, skal det sendes til Banedanmark, som skal godkende arbejdet. Det er Banedanmark, som betaler regningen for at få den såkaldte facadeisolering.
På de strækninger, hvor banen går gennem byer med tættere bebyggelse, vil der blive opsat støjskærme.