Danske Banks strategi om at rydde ud i kunderne, så de små kunder, som er dyre i drift for banken, finder et andet sted til deres konti, ser ud til at virke.
I de første seks måneder af 2013 har omkring 40.000 kunder forladt Danske Bank Danmark, oplyser banken i regnskabet for første halvår 2013.
- Kunder med et meget lille forretningsomfang har vist en tendens til at samle forretningerne hos deres hovedbank, og det er måske grunden til, at de vælger at forlade Danske Bank.
- Denne kundeafgang er som forventet, når vi indfører en helt ny måde at drive bank på, bemærker banken i regnskabet.
Samtidig med, at en del af bankens kunder er forsvundet, er der dog også gang i tilmeldingerne til det nye kundeprogram, som betyder, at det for de mindre kunder koster penge at have en almindelige konto i banken.
I 2. kvartal 2013 tilmeldte 306.000 kunder sig kundeprogrammet Personal Banking, som dermed nåede op på 773.665 tilmeldte kunder.
Allerede nu tjener Danske Bank mere på gebyrer fra kundepakker, bemærker banken i regnskabet.
Nettogebyrindtægterne steg fra omkring 4,06 milliarder kroner i første halvår 2012 til 4,447 milliarder kroner i første halvår 2013.
Danske Banks nye kundeprogram blev præsenteret i januar og betyder, at almindelige kunder i Danske Bank uden store lån, forsikringer eller pensionsopsparing fra september skal betale et abonnement for at være kunde i banken.
Det bliver dyrere for småkunderne, mens det bliver billigere eller helt gratis for storkunderne. Samtidig følger en række fordele med for kunderne.
Modellen består af seks kundegrupper og to abonnementsmodeller, der koster fra 0 til 120 kroner i kvartalet.
I et eksempel udregnet af Danske Bank bliver det cirka 300 kroner dyrere om året for en enlig lønmodtagerkunde uden lån eller opsparing.
En stribe banker herhjemme har valgt at følge Danske Banks eksempel og har også indført gebyrer på simple konti.
/ritzau/