Specielt i ydreområderne i Danmark er det ærgerligt, at justitsministeren ikke vil følge nye EU regler for motorcykelkort. Det giver mindre mobilitet for unge.
I det nye år bliver det muligt for unge i EU, at tage et kørekort til en 125 kubik motorcykel allerede som 16-årig. Men ikke i Danmark. Det ville ellers betyde bedre mobilitet for unge i ydreområder som Lolland-Falster og færre ulykker, mener medlem af Folketingets transportudvalg.
Både i Tyskland, Norge og Sverige har det i mange år været mulig, som 16 årig at tage kørekort til mindre motorcykler. Herhjemme er det først muligt som 18 årig at tage kørekort til lille motorcykel. For som 20-årig at kunne tage kørekort til motorcykler med alle motorstørrelser.
- Det giver ikke mening, at de unge herhjemme ikke kan få lov at tage kørekortet som 16-årig, siger folketingsmedlem og medlem af transportudvalget venstremanden Karsten Nonbo.
- Specielt i landets ydreområder vil det give de unge en meget større mobilitet, at kunne køre de små motorcykler allerede som 16-årig. Motorcyklerne er beregnet til at køre stærkere end knallerterne, som alt for mange unge alligevel tuner op til at kunne køre stærkt. Knallerterne er slet ikke bygget til og har slet ikke, for eksempel bremsekapacitet nok, til den høje fart.
Karsten Nonbo har forgæves hen over efteråret forsøgt at få justitsminister Morten Bødskov til at lave om på Danmarks enegang med hensyn til det nye EU kørekort og dermed være det eneste land, som ikke implementer de nye kørekortregler.
- Indtil nu er det ikke lykkedes. Men jeg forsøger stadig, siger Karsten Nonbo, som i øvrigt er tidligere politimand. Han mener det er helt urimeligt, at de nye EU regler som det eneste sted ikke kommer til at gælde i Danmark.
- Det er bedre, at de unge får mulighed for at køre på små lovlige motorcykler, end de tuner knallerter og kører ulovligt. Alt for ofte har vi set ulykker, fordi de unge for eksempel forsøger at stikke af fra politiet på de ulovlige knallerter.