Vejdirektoratet har taget det første store skridt mod realiseringen af en ny Storstrømsbro.
Med et netop udsendt udbud om hovedrådgivningsopgaven har Vejdirektoratet taget det første store skridt mod realiseringen af en ny Storstrømsbro, som skal erstatte den gamle, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2021.
Det skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
I forbindelse med byggeriet af den omkring 4.000 meter lange bro, der skal løbe mellem Masnedø og Falster, har Vejdirektoratet valgt at have en gennemgående rådgiver, og derfor forventes den udbudte kontrakt at løbe fra den 1. oktober i år og frem til den 31. december 2021.
Hele den nye bro vil have et samlet budget på omkring fire mia. kroner, og Folketingets Finansudvalg gav for nylig tilladelse til, at Vejdirektoratet kunne gå i gang med projekteringen inden for en ramme på 224 mio. kroner.
- De 224 mio. kroner er til hele fasen inklusive VVM-analysen, alle forundersøgelser samt projektering og udbud. Man kan ikke sige, at hovedrådgivningen tager hele summen, men den vil tage hovedparten af den, forklarer projektchef Erik Stoklund Larsen fra Vejdirektoratet.
Han vil ikke give et mere præcist bud på, hvor stor kontraktsummen for rådgivningsopgaven vil være.
- Det kommer også an på, hvor langt vi går med opgaven - om vi går helt i detailprojekt, eller om vi udbyder den som totalentrepriser. Det er ikke besluttet endnu, siger han.