For meget papirnusseri stjæler tiden fra samvær og leg med børnene.
Pædagoger i landets institutioner føler, at de sidder bøjet over papirer og skemaer til forvaltningen, i stedet for, at bygge lego, male og spille bold med børnene, skriver Avisen.dk.
Det viser en ny undersøgelse blandt 467 pædagoger.
-Det er enormt frustrerende for pædagogerne. De tænker jo konstant på, at de hellere vil være sammen med de børn og unge, som de arbejder med. Dokumentation kan være fint, hvis det giver mening. Det gør det bare langt fra altid, siger formand for BUPL, Henning Pedersen til Avisen.dk.
Undersøgelse fra BUPL viser, at langt de fleste pædagoger stadig føler, deres arbejdsdag er spækket med krav om dokumentation, og en del af dem svarer, at arbejdet med at udfylde skemaer og skrive rapporter fylder mere i dag end for et år siden.
Ud af de adspurgte pædagoger kan kun 6 pege på et område, hvor kravet om dokumentation fylder mindre i dag, end det gjorde for et år siden. 132 kommer med konkrete eksempler på, at de i dag bruger mere tid på at udfylde skemaer og dokumentere, hvad de bruger arbejdsdagene på.
Regeringens storstilede tillidsreform, under ledelse af økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), skulle ellers gøre op med bureaukrati og meningsløs dokumentation.
Men pædagogerne tror ikke længere på, at deres hverdag vil ændre sig. Kun hver tiende nærer håb om, at de får mere tid til pædagogisk arbejde i fremtiden.
I en kommentar til Avisen.dk skriver Michael Ziegler (K), der er formand for Løn- og Personaleudvalget i KL:
-Der skal gøres op med overflødig dokumentation og lignende, som stjæler ressourcer fra kerneopgaven og virker demotiverende.
Han mener dog, at der er behov for "varierende grader af kontrol," og skriver desuden:
-Vi har en stor opgave med at få afskaffet den kontrol, der ikke giver mening. Den er overflødig og måske må vi blive skarpere på, hvilken kontrol, der er nødvendig.