Pendlere frygter, at kollektiv trafik bliver markant dyrere, når Rejsekortet senest i 2014 bliver fuldt indført. DSB oplyser, at prisstrukturen ikke ligger fast. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.
Pendlere får et chok, hvis de i dag går ind på www.rejsekort.dk og tjekker priser. Her ligger pendlerpriserne nemlig 70-90 procent over prisen for et månedskort i dag.
Pendlertalsmand på kystbanen Michael Randropp frygter, hvad der sker, når almindelige månedskort udfases - senest i 2014. - København får en betalingsring. Men det bliver ikke en betalingsring for bilister, men for pendlere i den kollektive trafik til og fra København. Rejsende med månedskort vil opleve markante prisstigninger siger Michael Randropp, pendlertalsmand på Kystbanen, efter et DSB-seminar i weekenden for landets pendlertalsmænd.
- I dag koster et månedskort 1215 kroner, hvor man kan rejse ubegrænset i hele hovedstadsområdet. Men hvis man skal købe et rejsekort, så vil det med 22 arbejdsdage koste 2068 kroner at pendle en måned til Købehavn fra Helsingør eller Hillerød. Det er en prisstigning på 70 procent, siger Michael Randropp.
Hos DSB bekræfter markedschef for priser på rejsekortet, Susanne Hejlsen, regneeksemplet. Men hun afviser, at der bliver tale om prisstigninger af den størrelse, når de almindelige månedskort forsvinder.
- Der er tale om et priseksempel med dagens klippekortpriser, som man ikke kan sammenligne med priserne for et månedskort. Vi går i denne fase netop ud og fraråder pendlere at bruge rejsekortet indtil videre. Priserne i Hovedstadsområdet er ikke fastsat endnu, de har ikke været diskuteret og eventuelle rabatter er ikke lagt ind, siger hun.
På Christiansborg vækker priseksemplet uro. Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen undrer sig over de høje pendlerpriser.
- Rejsekortet bliver indført, fordi det skal være enkelt, overskueligt og nemt at rejse med kollektiv trafik. Men vi ser eksempler på ulogiske takster og priser, der er svære at finde ud af for passagererne. Vi har bedt transportministeren om en status og en redegørelse om rejsekortet, og den får vi forhåbentlig før påske. Og så må vi sende et politisk signal til parterne i Rejsekort A/S, at vi ønsker et system, der skaffer flere rejsende i den kollektive trafik, siger Kristian Pihl Lorentzen.