Kontrakt med Dansk Supermarked er et løft til presset LF-erhverv.
- Det er en aftale, som giver grund til optimisme. Men aftaler som denne er også helt nødvendige for, at frugtavlen skal overleve...
Sådan siger Lars Skov Hansen, Guldborgland Frugt på Vigsnæsvej og medlem af LF Frugt i Sakskøbing.
LF Frugt har netop indgået en stor aftale med Dansk Supermarked. Det betyder, at lokal frugt fra 13 avlere i landsdelen nu er på hylderne i Bilka og Føtex under navnet “Øhavsfrugt”.
I LF Frugt glæder man sig over, at den nye aftale med Dansk Supermarked er en satsning, som også tilgodeser frugtavlernes fremtidsmuligheder.
- Der er flere vigtige elementer i aftalen. For eksempel har der været fuld forståelse og enighed om, at avlerne skal sikres afregningspriser, som også gør det realistisk at tro på, at der er frugtavl her på Sydhavsøerne ude i fremtiden, siger Lars Skov Hansen.
Derudover har man i forhold til kunderne med konceptet “Øhavsfrugt” villet sikre en kvalitets-oplevelse. Mere præcist skal ni æblesorter give smagsoplevelser i sæsonen.
Tanken bag Øhavsfrugt er at give danskerne et indblik i den mangfoldighed af sorter, som dansk frugtavl kan præstere.
- Vi har efterhånden vænnet os til, at al frugt er tilgængelig året rundt. Men æbler skal spises, når de er bedst. Derfor har vi udvalgt en række æblesorter, som vil afløse hinanden henover sæsonen.
- Det første æble, der kommer i butik er Sunrise - en forholdsvis ny sort, der oprindeligt stammer fra Canada. Herefter følger syv forskellige æblesorter, som blandt andre tæller nationalæblet Rød Gråsten, inden en anden nyere sort, Junami runder den danske æblesæson af hen på vinteren, forklarer Lars Hansen, ejer af æbleplantagen Guldborgland, som er en de større deltagere i fællesskabet LF Frugt.
Øhavsfrugt er netop kommet på hylderne i Føtex og Bilka, og den første leverance gav sved på panden på pakkeriet i Sakskøbing,
- I lanceringsugen pakkede vi 25-30 procent flere bakker end normalt, og det kan i høj grad tilskrives Øhavsfrugt. Vi forventer dog, at det falder til et leje på omkring 10-15 procent i perioden efter opstart, forklarer pakkerileder Søren Rasmussen.