Over flere perioder de kommende fem år vil alle togrejsende til og fra Lolland-Falster skulle stige om ved Storstrømsbroen.
En midlertidig station er ved at komme på plads ved Orehoved, hvor BaneDanmark i disse dage arbejder ihærdigt på at blive klar til, at stationen kan tages i brug for første gang til maj.
Stationen skal bruges i de perioder, hvor udbygningen af jernbanen til den kommende Femern Bælt-forbindelse lukker for jernbanedriften over Lolland-Falster. Det betyder, at der skal skiftes til og fra togbus, som skal klare transporten på Lolland-Falster
Første gang, man tager stationen i brug, bliver i næste måned - nemlig fra 25. maj og frem til 1. juni.
På det tidspunkt indleder BaneDanmark samtidig nedrivningen af de første fire af i alt 18 vejbroer, der skal udskiftes på Lolland-Falster i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.
I perioder bliver det nødvendigt at spærre dele af banen for togtrafik, mens der arbejdes på opgraderingen af Sydbanen.
Mens banen er spærret, vil DSB sætte togbusser ind som erstatning for togene.
Banen vil være spærret i følgende perioder:
28.05. - 01.06. 2014 mellem Orehoved og Rødby Havn
Ca. 6 måneders totalspærring af strækningen mellem Orehoved og Nykøbing Falster i 2017
I forlængelse heraf yderligere 2,5 måneder mellem Nykøbing Falster og Rødby i 2017
Ca. 7 ugers totalspærring og 14 ugers enkeltsporsdrift i 2018 mellem Næstved og Vordingborg
Ca. 6 måneders totalspærring af strækningen mellem Ringsted og Næstved i 2019
Ca. 4,5 måneders totalspærring af strækningen mellem Orehoved og Rødby i 2019.
Kilde: BaneDanmark