Henrik Bergmann er ikke i tvivl. Nørreballe vil bukke under og dø langsomt, hvis det meste af trafikken flyttes over på en omfartsvej.
Henrik Bergmann er indehaver af Bergmann Biler, som ligger lige ud til Rute 9. Han er sikker på, at hans omsætning vil falde, hvis mængden af trafik reduceres betydeligt.
- Som erhvervsdrivende vil jeg gerne være synlig, siger han og understreger, hvor vigtigt strøgkunder er for hans forretning.
Man kører vel ikke bare forbi og siger: Hovsa, jeg smutter ind og køber en Tesla?
- I går solgte jeg en Tesla til et ungt par, som kørte forbi og så bilen, de gerne ville købe, siger Henrik Bergmann, der har specialiseret sig i at sælge brugte Tesla'er.
Han anerkender, at langt de fleste biler sælges online.
- Men hver en handel tæller, siger Henrik Bergmann.
Fem modeller
Vejdirektoratet har i flere år arbejdet på nogle modeller for, hvordan Rute 9, der buldrer gennem, Nørreballe, kan udbygges.
Trafiktal på omfartsvej
- Anlæg af en ny omfartsvej vil generelt medføre, at der vil køre mellem 5.800 og 6.000 køretøjer pr. døgn på den nye vej.
- Trafikken i Nørreballe vil blive markant reduceret med en ny omfartsvej. Trafikken vil blive mest reduceret i Nørballe ved rundkørslen, hvor trafikken vil blive reduceret med 71-73 procent. Det vil medføre trafikken vil være mellem 2.100-2.400 køretøjer pr. døgn med en ny omfartsvej.
- I Nørballe ved Pårup vil trafikken blive reduceret med 64-66 procent. Det vil medføre at trafikken vil være mellem 2.700-3-300 køretøjer pr. døgn med en ny omfartsvej.
Fire forslag omfatter omfartsveje syd eller nord for byen. Et femte forslag er en såkaldt 0+-løsning, som er en forlængelse af eksisterende cykelsti fra Nørreballe til Sørup og en støjskærm i den vestlige del af Nørreballe.
Folketingets transportudvalg har afsat næsten 400 millioner kroner til en udbygning af Rute 9 ved Nørreballe.
Transportminister Thomas Danielsen (V) kommer til Lolland 1. maj for at mødes med byrådet og høre mere om, hvad lokalpolitikerne mener om udbygningen af Rute 9.
Ministeren har sat en time af til at høre, hvad partierne synes næsten 400 millioner kroner skal bruges til for at forbedre infrastrukturen på Lolland.
Fred og ro
Arthur Kortsen flyttede i 2012 til Nørreballe. Han købte en gård lidt uden for byen, hvor der er fred, ro og natur.
Henrik Bergmann, Bergmann BilerLukker købmanden, lukker byen.
- Jeg elsker byen og området, hvor der er stille og roligt. Men jeg er dybt bekymret for byen fremtid og jeg kan slet ikke se fornuften i en lille bid omfartsvej. Hvis den tunge transport skal fra Nakskov til Femern, er det mere relevant med en udvidelse af vejnettet på Vestlolland, siger han.
Både Henrik Bergmann og Arthur Kortsen forudser, at hvis store dele af trafikken ledes væk fra Nørreballe, vil købmanden dø.
- Lukker købmanden, lukker byen, vurderer Henrik Bergmann.