Debatten om Rute 9 raser i disse dage.
Folketinget har afsat 394 millioner til opgradering af vejen ved Nørreballe og er kommet med fem mulige løsninger. Byrådet i Lolland Kommune har vendt tomlen ned til alle fem, hvilket har affødt masser af reaktioner.
Blandt andet fra folketingsmedlem fra Lolland, Kasper Roug (S) er sur og kalder det uansvarligt at sige nej til forslagene.
Nu blander SF sig også i debatten.
Kræver garanti
Per Kim Nielsen (SF), der sidder i byrådet og Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, forklarer, at også hans parti ønsker at få Rute 9 - men at man også ønsker mere klarhed om det videre forløb.
- Vi skal have noget, der sikrer trafikken til Vestlolland og ud til færgehavnen i Tårs. Men inden vi går for meget i gang, ønsker vi at få en melding, om at man har tænkt sig at gennemføre Rute 9 hele vejen. Det ville være pænt at vise borgerne, at man får en hurtig vej hele vejen igennem, siger han og tilføjer, at man som sådan ikke er modstander af en linjeføring nord om Nørreballe.
- Men hvis det kun bliver til det, vinder man måske to minutter. Så er det ikke 400 millioner kroner værd. Så er det kun borgerne i Nørreballe, der bliver generet. Vi vil have garanti for, at det bliver ført videre, siger han.
Ønsker helt ny løsning
Meget har ændret sig, siden Vejdirektoratet for år tilbage gik i gang med at kigge på Rute 9, forklarer Per Kim Nielsen.
- Der kommer en masse industri og endnu flere arbejdspladser i Nakskov i fremtiden. Derfor kan vi forvente meget større lastbil- og personbilkørsel til og fra byen. Derfor går vi også ind for en ny vejføring syd for Nakskov, så man ikke får lastbiltrafikken ind gennem havnen, siger han.
Hvis det stod til ham, skulle man nytænke hele transporten til og fra Vestlolland.
- Egentlig kunne den starte helt nede ved motorvejsafkørslen i Holeby og gå tværs igennem Lolland mod nordvest til Halsted. Så passede den bedre til Tyskland, når Femern-forbindelsen står klar, og der er også direkte transport til København. Der ligger ikke særlig meget fra Holeby til Halsted, så man ville ikke havne inde i alle mulige landsbyer.
Er det overhovedet realistisk med en helt ny vej fra Holeby med tanke på, hvor mange milliarder det ville koste?
- Nej, så skal man igennem Folketinget og alt muligt. Vi er godt klar over, det ikke sker. Men hvis vi nu skulle starte op i dag, kunne man lige så godt tænke det sådan. Det er nok nærmere ønsketænkning.
Hvad er mest realistisk i dit hoved?
- At vi får en melding om, at man har tænkt sig at gennemføre rute 9 hele vejen. Så må Lolland Kommune presse på for at få vejen syd om Nakskov, siger Per Kim Nielsen.
Fem løsninger for udbygning af rute 9
- Vejdirektoratet har undersøgt fire løsninger til en omfartsvej ved Nørreballe og en såkaldt 0+-løsning.
- Kort nord: 4,4 kilometer omfartsvej nord for Nørreballe som en almindelig landevej.
- Nord: Fem kilometer omfartsvej nord for Nørreballe som motortrafikvej.
- Lang nord: 6,4 kilometer motortrafikvej nord for Nørreballe.
- Syd: 7,9 kilometer motortrafikvej syd for Nørreballe.
- 0+-løsning: En forlængelse af eksisterende cykelsti fra Nørreballe til Sørup og en støjskærm i den vestlige del af Nørreballe.