Annonce
Lolland

Når ikke i mål: Forventet merforbrug på 7 millioner

"Smålandshavet" må nu på værft, før den eventuelt kan sælges. Akivfoto: Claus Hansen
Besparelsen på brændstof og vedligeholdelse af færgerne ved at sejle 1.000 færre driftstimer, forventes dog opnået

SMÅLANDSFARVANDET: I Lolland Kommune har man haft årets første budgetopfølgning. Den er foretaget med udgangen af februar, og på færgedriften forventes et merforbrug i år på 7,1 millioner kroner.

En del af beløbet skyldes, at færgestrategien ikke er gennemført som ventet.

3,2 millioner kroner knytter sig til personalelønninger, 3 millioner kroner vedrører manglende indtægter, 600.000 kroner vedrører spareforslaget fra øerne om "Dodekalit-selfieture" (billige ture) og selskabsture - for eksempel bankospil. Turene er endnu ikke iværksat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

300.000 kroner vedrører "M/F Smålandshavet," som skal på værft inden salg. Udgiften skyldes, at salget af færgen blev udskudt.

Mål: 10.000 færre mandskabstimer

Målet er at nedbringe mandskabstimer ved at sejle færre afgange og flytte Askøfærgen til Kragenæs for derved at kunne effektivisere sejlplanen. Derved skulle der kunne spares 10.000 mandskabstimer.

Teknisk direktør i Lolland Kommune, Rikke Jensen, siger, at der ikke skal afskediges medarbejdere, men at der har været en afgang af medarbejdere, og det har afstedkommet ekstraudgifter til feriegodtgørelse og afspadsering.

Det var forventet, at der kunne spares 3,6 millioner kroner på mandskabstimerne i 2024, men det bliver nu nok 1,7 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sat på pause

Færgedriften har i årets to første måneder nedbragt arbejdstimerne på færgerne med 1.924 timer i forhold til sidste år. Derved er der sparet løn på 154.000 kroner sammenlignet med samme periode sidste år, men der har altså også været væsentlige udbetalinger af afspadsering i forbindelse med ansattes ophør. Korrigeres der for disse udbetalinger, er den opnåede besparelse på 398.000 kroner.

Askøfærgen skulle også være flyttet til Kragenæs fra den 1. maj. Flytningen er sat på pause grundet private aktørers interesse for at overtage færgedriften til Askø. Derved kan den planlagte ressource-optimering og effektivisering af sejlplanen ikke ske på nuværende tidspunkt, hvilket også medfører forventninger til en lavere besparelse end forventet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Færre driftstimer

Strategien omfatter desuden at opnå en besparelse på brændstofudgifter og vedligeholdelse af færgerne ved at lade dem sejle mindre. Der er lagt op til 1.000 færre driftstimer ved at sejle færre afgange, og den besparelse på 400.000 kroner forventes opnået i 2024.

I årets to første måneder er der indkøbt 9.522 færre liter olie sammenlignet med sidste år.

De planlagte besparelser i Bandholm glipper derimod. Ved at flytte Askøfærgen til Kragenæs kan udgiften til et personalehus i Bandholm og betaling til Knuthenborg for anvendelse af havnen spares.

Da færgen ikke flyttes med virkning fra 1. maj 2024, og da afregningen til Knuthenborg for gods og passagerer sker med et års forsinkelse, kan besparelsen først realiseres et år efter flytningen af færgen. Det drejer sig dog blot om 100.000 kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Håbede på langtidsudlejning

Målet var desuden at sælge den ekstra, fjerde færge, "M/F Smålandshavet," med virkning fra 1. januar 2024, men muligheden for langtidsudlejning virkede sandsynlig, så annonceringen blev udsat. Udlejningen kom dog ikke i stand, fremgår det af et bilag til klima-, teknik- og miljøudvalgets seneste møde, så færgen er først lige blevet sat til salg.

På grund af forsinkelsen er det nu nødvendigt at få foretaget et lovpligtigt eftersyn af færgen senest 1. juni 2024, inden den kan sælges. Værftsopholdet ventes at koste 300.000 kroner, og de 400.000 kroner, der skulle være sparet på driften, forventes nu ikke at blive hentet hjem.

Endelig forventes en besparelse gennem "optimering på land," som kommunen kalder det, at blive 200.000 kroner lavere end ventet. Det skyldes det opsigelsesvarsel, personalet har. Den fulde besparelse vil være på 400.000 kroner.

Færgedriften hører under klima-, teknik og miljøudvalget og formanden, Tine Vinther Clausen, siger, at det ikke stresser udvalget, at der bliver et slip, der er større end forventet i budgettet:

- Vi er jo i gang med en langsigtet tilpasning på færgedriften, tilføjer hun.

  • Nak Færgen, SMÅLANDSHAVET Kragenæs arpil 2021 claus 2
    "Smålandshavet" må nu på værft, før den eventuelt kan sælges. Akivfoto: Claus Hansen
Annonce
Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Annonce
Annonce
Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet