avis

sammenfoldet avis

Janne Hansen beklager fornyet håb

Formanden for Børne- og Undervisningsudvalget beklager, hvis udsættelsen giver skolerne fornyet håb.

Mens de lukningstruede skoler ser fornyet håb, efter at sagen blev taget af dagsordenen i sidste uge, understreger formanden for Børne- og Undervisningsudvalget i Guldborgsund Kommune, Janne Hansen (V), at skolerne nok ikke skal stille sig for store forhåbninger.

- Jeg beklager meget, hvis udsættelsen giver mange fornyet håb for så måske at give endnu større skuffelser, hvis strukturen besluttes på byrådets septembermøde, skriver hun i et debatindlæg på Folketidende.dk.

Formanden har fuld forståelse og respekt for, at de berørte forældre og elever ønsker at bevare håbet for deres skole til det sidste.

- Jeg håber dog trods alt, at man realistisk vurderer, at der stadig er stor sandsynlighed for, at beslutningen om skolelukninger træffes. Også selv om man er dybt uenig i beslutningen, skriver hun i sit indlæg.

Udsættelsen af sagen har også haft betydning for Børne- og Undervisningsudvalget. I går skulle udvalget have truffet beslutning om principper for flytning af elever i forhold til de fremtidige skoledistrikter samt hvordan den nye skolestruktur skal implementeres på skolerne. De to sager måtte udvalget også udsætte som følge af at skolesagen blev pillet af byrådets dagsorden i torsdags.

Janne Hansen lover dog, at de to punkter vil blive genoptaget, så hurtigt det overhovedet kan lade sig gøre.

debat
Læsernes kommentarer
Rd Hansen
Nykøbing F
26.08.2010
Janne Hansen - hvem er du, der bare kan komme ind i vores kommune og begynde at lukke så mange skoler. Er det noget du ved noget om? Eller kan du se nogle penge i kassen forude? Havde I dog bare sagt dette inden valget - så havde VI haft et valgt - dette er bondefangeri af værste skuffe - og du ser ikke en gang ud til at være ked af det....
Janne
Sakskøbing
26.08.2010
Kære R. Hansen Der tillægger du mig nok lige en anelse mere magt, end jeg reelt har.... Jeg er en af 29 stemmer i byrådet. Og jeg har ikke haft en egoistisk dagsorden, hvor jeg går solo og lukker alt, jeg kan komme i nærheden af! Jeg er absolut ked af alle de besparelser, vi står overfor. Men, får vi ikke styr på økonomien, så bliver vi sat under administration. Den økonomiske kurve er gået nedad de seneste 3-4 år - og vi er nødt til at få styr på det. Også selvom det gør ondt. Derfor er det stadig beklageligt. Tro ikke, at jeg synes, det er skide sjovt! PS! Jeg beklager Folketidendes billedvalg - det er taget for et år siden i en helt anden og noget mere positiv anledning - derfor det store smil! Janne Hansen
Rd Hansen
Nykøbing F
26.08.2010
Det kan være, at du ikke har så megen magt som jeg tillægger dig, men er du kommet med andre løsningsforslag end besparelser på skolerne? F. eks administrativt personale, som der er alt for mange af i forhold til den forholdsvis lille kommune - godt 60000 mennesker....
Janne
Sakskøbing
26.08.2010
Ja, det kan du tro! Jeg er kommet med flere forslag til alternativer. Nogle har kunnet lade dig gøre, andre ikke. Administrativt personale hører ikke under mit område, men det er der også blevet og vil fortsat blive kigget på. Kom endelig med andre gode alternativer - jeg og mine byrådskolleger lytter meget gerne! Endelig vil jeg lige minde dig om, at vi godt nok sparer 25 millioner på skoleområdet. Men ved at lægge skoler sammen, fører vi rent faktisk 10,4 millioner tilbage til de nye skoler, hvilket betyder, at eleverne får en lektion mere pr. uge på samtlige klassetrin, ligesom de vil få to lærere i rigtig mange dansk og matematiktimer i 1. klasse. Det er ikke helt uvæsentligt. Havde vi kunne lave samme øvelse uden at nedlægge skoler, havde det været fint for de berørte landområder, men det har ikke kunnet lade sig gøre. Mange hilsner Janne
Rd Hansen
Nykøbing F
26.08.2010
Men hvorfor har Lindeskovskolen ikke været i spil? Det kunne da skabe bedre integration og bevare nogle skoler ude i de områder, hvor de trænger til virkelig opbakning. Lokalerne kunne bedre omsættes eller bruges til andet da de ligger i byen..
Janne
Sakskøbing
26.08.2010
Den har også været i spil. Det har alle skoler, for så vidt. Ved at nedlægge Lindeskov og bevare en landskole, ville rigtig mange børn skulle transporteres fra by til land. Man kan sige, at der er lige langt om man kører fra land ind til by eller den anden vej - men det er modsat kørselsretning ift. mange forældres vej til arbejde. Desuden ville mange flere børn skulle transporteres. Endelig laver Lindeskovskolen et uhyre kvalificeret og anderkendt arbejde med integration. Ydermere ser det ud som om flyttemønsteret - uanset vi lukker skoler eller ej - går fra land til by og ikke omvendt. Herved giver det ikke mening at lukke to byskoler. Du har mange relevante spørgsmål. Måske kan du finde lidt af svarene på min hjemmeside www.jannehansen.venstre.dk Ellers vil jeg meget gerne invitere dig til en snak på Rådhuset, hvis du har lyst. Janne
dorthebj
26.08.2010
Hej Janne Jeg kan desværre ikke helt give dig ret i at der skal transporteres flere børn, hvis Lindeskovskolen lukkes, end hvis en landskole lukkes. Her i Idestrup vil I flytte ca. 240 elever til Væggerløse, det er faktisk mange. Eleverne fra Lindeskovskolen (345), kan flyttes til Østre skole, Krogløvskolen eller Svaneskolen. Der er fin bus forbindelse til Idestrup og Væggerløse, desuden vil en stor del af eleverne kunne gå/cykle til Østre skole. For os her i Idestrup er det også modsat kørselsretningen når der skal afleveres børn i Væggerløse. Hvorfor skal vi, når andre ikke skal? Dorthe Bjerre Østersøvej 5 4872 Idestrup
Janne
Sakskøbing
26.08.2010
Jeg er helt enig i kørselsretningen for jeres vedkommende, Dorthe. Der er ikke så mange km - men vejen er stærkt trafikeret - det er vi opmærksom på. Østre Skole er fyldt op - så her skal udvides til et ekstra spor, hvis de skal modtage elever fra Lindeskov. Jeg synes - trods alt - der er en forskel på at flytte til 345 fra byen til to landskoler - i forhold til at flytte 245 til naboskolen, der ligger 5-6 km væk. Nogen af disse bor oven i købet i området mellem Krogløv og Svaneskolen og får ikke meget længere, end de har i dag. Men! Med en privatskole i Idestrup bliver ovenstående ikke aktuelt... :-) De bedste hilsner Janne
dorthebj
26.08.2010
Hej Janne Tak for dit svar. Dejligt at du tager dig tid til at kommentere alle de ting som skrives her og andre steder. Det var der flere politikere der kunne lære noget af... Og så kan jeg kun sige, vi er helt klar med vores privatskole, men der skal ikke være tvivl om, at vi gerne så Krogløvskolen bevaret. Hilsen Dorthe Bjerre Østersøvej 5 4872 Idestrup
JPM
Idestrup
26.08.2010
Hvordan kommer vi i Idestrup til at mærke, at I er opmærksomme på, at det er en erklæret farlig skolevej.
Morten Koborg
27.08.2010
Hej Janne Med hensyn til kørselsretning, så kunne jeg godt tænke mig at høre din holdning til at Horbelev området kom til at tilhører Møllebakkeskolen (igen). Møllebakkeskolen står i forslaget til at blive en ét-sporet skole, selvom der faktisk er masser af børn fra Horbelev som ønsker at gå på skolen. Det oplevede vi i forbindelse med lukningen af Horbelev friskole, hvor 46 af friskolens børn ønskede at gå på Møllebakkeskolen. "Kun" 23 fik muligheden. Horbelev hører i dag til Stubbekøbing skole, selvom det er "forkert" i forhold til kørselsretningen. Jeg har i hvert fald svært ved at forstå, at de 4 elever som står til at rykke fra Møllebakkeskolen distrikt til Stubbekøbing kan udløse så mange millioner kroner til udvidelse af Stubbekøbing skole, når de både før og efter står til at have 19 klasser. Og så vil jeg gerne høre din holdning til, at børn fra Møllebakkeskolens sydlige del (sdr. kirkeby, egebjerg og sdr. alslev, i alt 44 børn) skal overføres til Lindeskovskolen. Forældrene er i oprør over dette forslag. Man bor på landet, og ønsker at benytte landskolen. Hilsen Morten Koborg
Janne
Sakskøbing
27.08.2010
Kære Morten Vi har taget mange snakke i udvalget om netop jeres skoledistrikt. Og det er vi absolut ikke færdige med. Vi har valgt at anbefale byrådet, at vi sender det mest vidtgående forslag i høring. Det giver os nemlig mulighed for efter høringsperioden at justere, hvor grænserne, som de er tegnet nu, er uhensigtsmæssige. Bl.a. Møllebakkeskolen får vi mange henvendelser fra vedr. de problematikker, du her nævner. Jeg vil bede jer som høringssvar, når vi når så langt, at nævne netop disse forhold - samt evt. forslag til alternativer. Meget gerne løsningsforslag, der stadig tager udgangspunkt i hele spor. Netop debatten om hele og halve spor har jeg haft en lang og god snak med Kirsten Høegh-Andersen (jeres skolebestyrelsesformand) om - det vil hun helt sikkert kunne refere til. Mange hilsner Janne
JPM
Idestrup
27.08.2010
Hej Janne.. Du skriver, at I er opmærksomme på den farlige skolevej Idestrup-Væggerløse, men hvilke tiltag har I tænkt jer.
Janne
Sakskøbing
27.08.2010
Hej JPM Jeg har ikke set det endelige oplæg i forbindelse med busser og skoleveje, så jeg kan ikke komme med noget præcist lige nu. Blot vil jeg sige, at vi er klar over, at vejen til Væggerløse er en stærkt trafikeret vej og derfor har opmærksomhed på problematikken. I skal nok høre nærmere! Mange hilsner Janne
JPM
Idestrup
27.08.2010
Men vejene bliver vel ikke mere sikre af, at I ved det. I må have gjort jer nogle økomiske overvejelser, når man beslutter, at 250 børn skal cykle på en farlig vej, fremfor en løsning, hvor alle kunne bruge en sikker cykelsti, fx Idestrup - Nykøbing eller Væggerløse - Nykøbing.(Samme afstand alle steder). I oplægget er der jo ikke taget højde for buskørsel, men skal vi forstå dit svar sådan, at I nu arbejder med fuld buskørsel.
Morten Koborg
27.08.2010
Hej Janne Tak for svaret, vi skal nok nævne alle vores bekymringer i høringssvaret, og angive alternativer. Med hensyn til hele og halve spor, så savner jeg lidt debat på det område. Hvad menes der egentligt med "fuldt 2 sporet skole". Er det "nok" at have 2 klasser på hver årgang, med eksempelvis 16 i hver klasse? Eller er der sat tal på klassestørrelserne også? Det har været skrevet tidligere (af administrationen) at man lagde op til rene 1, 2 eller 3 sporede skoler. Hvorfor kan i så acceptere at eksempelvis Sundskolen vil blive på 2,4 spor, og Svaneskolen vil blive på 2,5 spor? Er det i sidste ende ikke antallet af klasser totalt i den kommende struktur der er interessant, og ikke så meget om der er præcis 10, 20 eller 30 klasser på en skole. Hvis Møllebakkeskolen beholdte det sydlige distrikt, ville Møllebakkeskolen og Stubbekøbing tilsammen have 33 klasser. En justering af skoledistriktsgrænsen mellem de 2 skoler, så der eksempelvis var 16 og 17 klasser på hver af skolerne burde ikke få indflydelse på regnestykket. Intet sparet, intet tjent, men en masse glade borgere i stedet for :-) Hilsen Morten