Direktør kræves idømt omkring to års fængsel i sag om muligt brud på EU-sanktioner ved salg af jetbrændstof.
Dan-Bunkering og Bunker Holding kræves idømt bøder på henholdsvis 319 og 81 millioner kroner i en sag om muligt brud på EU-sanktioner.
Det er kommet frem onsdag i Retten i Odense.
Keld Demant, der er tiltalt som direktør i Bunker Holding, kræves idømt omkring to års fængsel.
Den usædvanlige sag nærmer sig sin afslutning i Retten i Odense, hvor anklager Anders Dyrvig Rechendorf tirsdag har fremsat strafpåstanden i sin procedure.
- Anklagemyndighedens påstand er, at Dan-Bunkering idømmes en bøde på 319 millioner kroner - svarende til 50 procent af transaktionsbeløbet på 640 millioner kroner, siger anklageren.
Han rejser desuden et krav om konfiskation af udbyttet i sagen.
Dan-Bunkering, Bunker Holding og den administrerende direktør Keld R. Demant er under anklage for at have overtrådt en EU-forordning, da der blev solgt 172.000 ton jetbrændstof.
Kunden var det russiske militær. Og brændstoffet havnede i Syrien, mener Bagmandspolitiet.
- Det siger noget om grovheden af denne her overtrædelse, at det er gået ind i tankene på russiske jagerfly, som på vegne af Assad har bombet oppositionen til Assad, siger anklager Anders Rechendorf.
I alt blev det til 33 handler med jetbrændstof fra 2015 til 2017 ifølge anklagemyndigheden. Moderselskabet Bunker Holding og selskabets topchef, Keld Demant, er anklaget for at have medvirket til de sidste otte handler i 2017.
Derfor går anklageren efter en mindre bøde til Bunker Holding, der altså er tiltalt for færre handler.
Leverancerne fra havne især på Cypern og i Grækenland blev indledt i efteråret 2015. Netop på det tidspunkt gik det russiske luftvåben ind i borgerkrigen på præsident Assads side.
Retten i Odense har set dokumenter om transporter på tankskibene "Yaz" og "Mukhalatka", som angiveligt sejlede varerne til havnebyen Banias nær den base, som de russiske bombefly anvendte.
Siden 26. oktober er der afgivet en stribe vidneforklaringer, ligesom retten er blevet præsenteret for mails og aflytninger.
Anklageren lægger i sine afsluttende bemærkninger vægt på, at Erhvervsstyrelsen lillejuleaften i 2016 slog alarm og bad Dan-Bunkering om en god forklaring.
Mistanken handlede om, at selskabet solgte jetbrændstof, som endte i Syrien. Ifølge Anders Rechendorf var det en af flere advarselslamper.
- Jet fuel-handlerne er toget, der buldrer afsted, og advarselslamperne begynder at blinke rødt, siger han og fortsætter:
- Keld Demant er lokomotivføreren. Det er ham, der har foden på bremsen. Det er ham, der kan trykke, og så stopper det hele, men det gør han ikke.
De anklagede nægter sig skyldige. De anede ikke, at brændstoffet blev sejlet til Syrien, lyder forklaringen.
Desuden er det tvivlsomt, om EU's forbud mod jetbrændstof til Syrien omfatter netop salg til russisk militær, lyder argumentet fra forsvaret. Det køber anklagerne i sagen dog ikke.
- Det vil jo åbne en ladeport for, at man bare kan sætte en mellemmand ind, siger Anders Rechendorf i sin procedure.
Forsvarerne får ordet i deres procedure tirsdag eftermiddag.