Det hænder med jævne mellemrum, at lastbiler synker i, når de kommer ved siden af motorvejen.
Da en litauisk lastvognschauffør lørdag morgen mistede livet på Sydmotorvejen, var det, efter hans lastbil kom ud i den bløde rabat, og han forsøgte at komme op på motorvejen igen.
Han endte i motorvejsbroen på Lundegårdsvej, hvor lastbilen brød i brand.
Dermed har motorvejsrabatten igen indirekte været anledning til en ulykke på en motorvejsstrækning, der ikke har noget nødspor.
Netop etableringen af tre meter brede nødspor på strækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn er en del af det projekt, Vejdirektoratet har lavet for opgradering af Sydmotorvejen til den kommende Femern Bælt-forbindelse. Men opgraderingen er ikke kommet med i anlægsloven.
I VVM-redegørelsen for opgraderingsprojektet er netop solouheld som det lørdag morgen nævnt: “Manglende nødspor og nødrabatter kan være medvirkende til eneuheld, fordi billister mister herredømmet over deres køretøj, hvis et hjulpar ved høj hastighed kommer ud i de bløde rabatter langs motorvejen”, hedder det i VVM-redegørelsen.
- Så sent som for en måned siden havde vi også en lastbil, der var kommet ud i rabatten, siger Finn Antonisen, Lolland-Falster Brandvæsen.
Af alle uheld på strækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn i perioden 2005-2009, er der i 57 procent af tilfældene tale om solouheld - de har været anledning til 73 procent af de personskader, der er sket i perioden.
---
Opdateret tirsdag: Overskrift ændret.
Læs mere om ulykken i mandagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed