cookie-og-privatlivspolitik
Lastbiler er tonstunge, og hvis chaufføren ikke får hvilet og restitueret, kan det være farligt både for ham eller hende og andre trafikanter. Lastbilerne på billeder har ingen tilknytning til sagen om de gentagne brud på køre-hviletid. (Arkivfoto)
Lastbiler er tonstunge, og hvis chaufføren ikke får hvilet og restitueret, kan det være farligt både for ham eller hende og andre trafikanter. Lastbilerne på billeder har ingen tilknytning til sagen om de gentagne brud på køre-hviletid. (Arkivfoto)
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

112

Lastbilchauffør kørte 26 timer i streg uden hvile

Chauffør og vognmand kan se frem til bøde på 342.000 kroner for en stribe brud på køre-hviletid i lastbil.




28. september 2021 kl. 14:04 Af Ritzau

27 gange i løbet af 28 dage brød en hollandsk chauffør reglerne for, hvor længe man må sidde bag rattet i en lastbil uden at holde pause - og hvor længe man skal hvile.

I et tilfælde har han kørt knap 26 timer mellem to hvil. Det tilladte lyder på maksimalt ti timer i træk. Dermed overskred han den daglige køretid med 158 procent, skriver Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse tirsdag.

Det er ikke oplyst, om den hollandske mand kørte rundt på danske veje, da han sad bag rattet i mere end et døgn. Men han blev standset af betjente fra Tungvognscenter Øst ved en rutinemæssig kontrol mandag.

Her lavede betjentene et udtræk fra takografen for de seneste 28 dage, og her stod det klart, at chaufføren havde overskredet køre-hviletiden i stor stil.

Derfor kan han og vognmanden se frem til en samlet bødepåstand på i alt 342.000 kroner for en række brud på loven.

Annonce

Derudover risikerer den 66-årige hollænder en ubetinget frakendelse af førerretten til store køretøjer, når sagen kommer for Retten i Roskilde til marts næste år.

Reglerne siger, at en lastbilchauffør højst må køre ti timer i streg, ligesom der skal være et dagligt hvil på mindst ni timer.

- En tonstung lastbil med en chauffør, der har kørt i næsten 26 timer, er selvsagt en meget farlig lastbil at have på vejen, og derfor er jeg glad for, vi fik stoppet den risikable kørsel, inden det eventuelt gik galt, udtaler politikommissær Henrik Fobian, der er leder af Tungvognscenter Øst.

- De højst tilladte ti timers kørsel mellem hvilene er netop indført for at sikre, at chaufføren får mulighed for at sove og restituere, så han ikke bliver træt under kørslen til fare for sig selv og øvrige trafikanter, siger han i pressemeddelelsen.

Chaufføren havde få dage inden sit møde med danske betjente kørt 22,5 timer uden at have holdt de minimum ni timers hvil. Det kunne højst blive til knap halvanden time i løbet af døgnet den 23. september.

Annonce

Den 66-årige mand havde heller ikke et chaufføruddannelsesbevis, som er krævet ved erhvervstransport. Dette forhold udgør en tredjedel af bødekravet - i alt 114.000 kroner.

Vognmanden står til en bøde på de resterende 228.000 kroner. Politiet beholder hans lastbil, indtil bøden er betalt.

Den digitale takograf, som betjenten trak data fra, registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter.





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: TOM AHLQVIST

Helhedsplaner og disses proces. 18. oktober 2021 kl. 13.10

AF: JOHN WENNERWALD

Vi kan mere 17. oktober 2021 kl. 22.02

AF: KIM EGELUND

Derfor er det vigtigt at… 16. oktober 2021 kl. 11.10

AF: BOB NIELSEN

Byrådet stemte imod dansk… 15. oktober 2021 kl. 06.47

AF: JOHN WENNERWALD

Sydkysten bliver grønnere 10. oktober 2021 kl. 23.23

AF: KURT HANSEN

Bogø vindmøller 05. oktober 2021 kl. 14.31

Annonce

ANNONCE