I Nykøbing har en meget lille gruppe sejlsportsinteresserede bådejere valgt at lægge deres båd i den sydlige af byens bådelaug. Lige netop dette bådelaug ”Lergravens Sejl og fiskeriklub”, har som de eneste, med tilkøb af et par tyske lystsejlsturister, en interesse i, at vi bruger statens penge på en broløsning med en oplukkelig klap, når Frederik IX broen snart skal udskiftes.
For sejlerne er det i størstedelen af døgnet vederlagsfrit at forlange broen åbnet. For velfærdsdanmark er det forbundet med store omkostninger at have en maritimt højtuddannet person siddende klar ved kontrolpulten, for at tilfredsstille disse fritidssejlere, med master højere end 4 meter. En løsning der både generer elektrificeringen af togdriften, men som dagligt udfordrer resten af landsdelen, når en sejler sætter hovedfærdselsåren på Lolland-Falster på pause.
SF’s lokale velfærdsudlodder Anne Valentina Berthelsen, er ligefremt ude og forlange en tunnel til flere hundrede millioner af kroner, for at tilfredsstille dette meget lille mindretal af sejlsportsinteresserede, hvis hun ikke kan få sin broklapløsning. Det parti har bare for meget adgang til vores fælles pengekasse. Anne Valentina Berthelsen og hendes socialistiske venner har øjensynligt en hjertevarm følelse for Børge i Olsenbanden, der sejler under Langebro med påmonteret flagstang og at det derfor er den lille mands kamp hun forsvarer, når hun vil bruge ufattelige velfærdsmillioner på sejlturisme.
Ville udøvere af street fodbold med 8 spillere på banen af gangen, ikke have større berettigelse til, at lukke Frederik IX’s bro ned 8-10 gange i døgnet, for at spille kampe på broen? Det ville da komme flere til glæde end de 2-3 sejlere, der kræver en fast broansat samt retten til at pause alt andet transport i byen, flere gange om dagen.
Forstå mig nu ikke derhen, at jeg ikke ønsker sejlsportsinteresserede alt det bedste. Det gør jeg såmænd. Men i fællesskabets interesse, må de flytte deres sejlbåde få hundrede meter længere mod nord, hvor der forefindes flere andre bådelaug og masser af mulighed for, at få sin båd ud i den vide verden, uden der skal sidde en mand og trykke på knappen i de næste 70-80 år i Nykøbing. Mindre både uden mast, kunne så flyttes til den sydlige plads, da de kan sejle under en fast bro. De sejlglade tyske turister kunne ligevel vælge en af de andre smukke havnepladser i området, såsom Nysted, Gedser, Hesnæs, Stubbekøbing m.fl.
I Guldborg sidder der også en mand og betjener broen. Men til forskel fra Frederik IX broen er der i Guldborg også tale om erhvervssejlads, så der er det en fornuftig løsning. Skulle vi endeligt bruge velfærdmillioner på en tunnelløsning, skulle det da netop være ved Guldborg, at den skulle anlægges. Det vil fremtidssikre vores sejlads på Sundet.
Allerhelst så jeg dog, at kommunens fælleskasse, velfærdskronerne, blev givet til trængende borgere, her særligt ældreplejen og god ældremad, men også til god pædagogik i institutionerne - og ikke udloddet til forskellige små interessegrupper og disses særlige fritidsinteresser. Hellere én sygeplejerske mere ansat i ældreplejen end én brooperatør for sejlbåde.